اخبارTOPگزارش ها

امارت اسلامی روی پس گیری هلیکوپترها با امریکا مذاکره می کند

کابل٬ 20 ثور٬ باختر

منابع امارت اسلامی می‌گویند؛ با امریکا داخل گفتگو خواهند شد تا آن هلیکوپتر های ارتش پشین افغانستان که به اوکراین سپرده شده است دوباره به افغانستان تحویل داده شود.

 گزارشگرآژانس باختر مینگارد؛ سخنگوی امارت اسلامی این مسئله را درست زمانی مطرح میکند که امریکا پنج فروند از هلیکوپتر های ارتش پشین افغانستان را که برای ترمیم به اوکراین انتقال یافته بود و بعد از تحولات اخیر در افغانستان در آن کشور باقی مانده است٬ برای اوکراین داده است.

علاوه بر این٬ امریکا٬ شانزده چرخبال «ام آی – هفده» و دیگر ساز و برگ‌های نظامی را که برای افغانستان تهیه کرده بود به اوکراین سپرده است.

امریکا در جنگ جاری میان اوکراین و روسیه تعهد کمک های تسلیحاتی به کی اف را داده است و با تاَسف بخشی  از این تعهدات از داشته های نظامی افغانستان عملی شده است.

با تحولات سیاسی که بعد از ۲۴ اسد سال پار در کشور رخ داد٬ ده ها فروند از طیارات نظامی افغانستان به ازبکستان و تاجکستان انتقال یافته است و این کشورها حاضر نیستند که این طیارات را دوباره به افغانستان باز گردانند٬ دلیل آنها هم عدم به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعۀ بین المللی است.

برعلاوه پنج هلیکوپتر ارتش افغانستان که برای ترمیم به اوکراین فرستاده شده بود امریکا در نظر دارد که در چوکات بسته های کمکی نظامی خود به اوکراین٬  یازده هلیکوپتر دیگر را که برای افغانستان خریداری کرده بود نیز تحویل آن کشور دهد٬  با آن که تمامی این چرخبال ها از سوی امریکا خریداری شده است مگر مطابق تعاملات بین المللی ملکیت افغانستان است.

از دید آگاهان سیاسی در حال حاضر روابط تسلیحاتی میان افغانستان و امریکا در یک ابهام حقوقی قرار دارد که از عدم به رسمیت شناختن حکومت جدید در افغانستان منشاء می گیرد٬ مگر این مشکل داَیمی نیست٬ زود یا دور این مشکل حل خواهد شد٬ آن وقت امریکا برای حکومت افغانستان و مردم آن چه جواب خواهد داشت؟

ازدید این آگاهان٬ در شرایط حاضر نیز سپردن این هلیکوپتر ها به افغانستان مشکلی ندارد زیرا قرارداد خرید و یا ترمیم این هلیکوپتر ها قبلآ حل و نهایی شده است.

امارت اسلامی به این کار امریکا ایراد گرفته و تاَکید دارد که این طیارات باید به افغانستان داده شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در این مورد گفته است «…چرخبال های که از افغانستان کشیده شده اند مجرمان اول کسانی هستند که چرخبال ها را بیرون برده اند آنان خایینان ملی بودند. و دوم اینکه ما در بحث هستیم با امریکایی ها و با کشورهای هم که در آن کشورها چرخبال های ما استند با آن کشورها هم بحث شده است؛ تلاش می کنیم که ملکیت افغانستان است و پس به افغانستان برگردد.»

مهم این است که باید به ملکیت و داشته های افغانستان احترام گذاشته شود٬ حاتم بخشی از سرمایه دیگران زبینده نیست. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا