اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

امارت اسلامی لویه جرگه را برگزار میکند

کابل٬ ۳ جوزا ٬ باختر
یک مقام ارشد امارت اسلامی از ایجاد یک کمیسیون برای برگزاری لویه جرگه خبرداده است٬ این می رساند که امارت اسلامی برای بهبود هر چه بیشتر اوضاع در کشور برنامه های دارد.
مبصر آژآنس باختر مینگارد؛ مولوی شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم که در عین حال کمیسیون تماس با شخصیت های افغان را مدیریت میکند از برگزاری لویه جرگه سنتی در افغانستان خبر داده است.

هرچند مولوی دلاور در بارۀ زمان برگزاری این جرگه چیزی نگفته است، اما اظهار داشه است « در این جرگه تمامی افغانان به ویژه چهره ‌های اثرگذار که در روند صلح و امنیت٬ استقرار نظام و ترقی افغانستان موثر باشند شرکت خواهند کرد»
این نمایانگر آن است که امارت اسلامی اصل شورا و مشوره را که یکی از ارشادات دین مقدس اسلام است از یاد نبرده است بل می خواهد از مسیر شورا و گفتگو به حل مسایل بپردازد تا اعتماد و باور مردم به امارت اسلامی را که نیت خالصانه خدمت به خلق الله را دارد، بیشتر شود.
برعلاوه آن که دین مقدس اسلام که به پیروانش گوشزد کرده است که در حل مسایل با هم مشوره داشته باشند٬ جرگه ها یک اصل در حل منازعات در تاریخ طولانی افغانستان بوده است که در آن تلاش شده دیدگاه و نظر مردمان خبره و نخبه برای حل مسایل کلان ملی جلب شود و در آئینه تفاهم و همکاری به حل قضایا پرداخته شود.
مردم افغانستان در حساس ترین مقاطع زمان٬ زمانی که مشکلات حاد دامنگیر شان شده است با هم نشسته اند ودر آئینه ارشادات دینی و سنن پسندیده مردمی به حل مسایل پرداخته اند.
از دید مردم افغانستان٬ لویه جرگه ها بازتاب دهنده اندیشه های آنان و تصمیم گیری ها در این گونۀ نشست ها٬ راه گشای مسیر آینده کشور خواهد بود.
برگزاری نشست های بزرگ که با اهداف بزرگ انسانی چون بر طرفی مشکلات اقتصادی٬ سو تفاهم٬ حل مشکلات سیاسی و یا امنیتی٬ حل اختلافات قومی و یا هم مشکلات دیگر راه اندازی شده است توانسته است که مردم را از دیدگاه متفاوت و حتی دیدگاه کین توزانه به دیدگاه واحد بکشاند که در آن مصلحت های ملی و منافع همگانی مدنظر است٬ چنین نشست ها توانسته است که دید روستایان و شهر نیشنان را یکی سازد٬ فاصله ها را از میان بردارد و همه ساکنان کشور را به تعریف واحد ازمنافع ملی برساند و این نکته را مسجم کند که افغانان وابسته به یک سرنوشت اند و باید در برابر یکدیگر مسئولیت و سرنوشت کشور پذیر باشند.
آنچه در این گونۀ نشست ها مهم است احترام به دیدگاه و اراده شرکت کنندگان چنین نشست های بزرگ است٬ در گذشته هم کشور شاهد برگزاری لویه جرگه ها بوده است تنها در جریان بیست سال گذشته که همزمان با تجاوز نیروهای خارجی به افغانستان بوده است٬ شش بار لویه جرگه برگزار شد٬ که بیشتر قلابی و نمایشی بودند و دیدگاه و فیصله های از قبل تعین شده بر شرکت کنندگان تحمیل شده است٬ مگر حالا وضعیت فرق می کند٬ دیگر نیروی خارجی وجود ندارد که دیدگاه و اندیشه خود را برمردم تحمیل کند٬ بدون شک در نشست برنامه ریزی شده٬ شرکت کندگان خواهند توانست آنچه را که برای مصلحت کشور و آینده افغانستان اثر گزار است بگویند و نظر جمعی مورد قبول خواهد بود.
ایده برگزاری لویه جرگه٬ یک ایده بزرگ برای تعین یک افق روشن برای افغانستان بزرگ خواهد بود که مردم از آن استقبال میکنند تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا