اخبارسیاستTOP

امرالله صالح: ما به خواست‌های نا مشروع تمکین نمی کنیم

کابل/ ۱۸حوت/ باختر

معاون اول ریاست جمهوری تائید کرد که رییس جمهوری کشور نامۀ از وزیر خارجه امریکا دریافته کرده است، با آن که گفته شده است، این نامه لحن تند به آدرس دولت افغانستان دارد، اما صالح می گوید: حکومت نگران این نامه نیست.

به گزارش آژانس باختر؛ امرالله صالح که امروز در هفتمین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم، در کابل سخن می گفت، خطاب به مردم اظهار داشت: «شما از طریق رسانه‌های جمعی خبر شدید که نامۀ به رییس جمهور فرستاده شده‌ بود و بعد این نامه از مجراهای که می‌خواهند ما را زیر فشار قرار دهند، به بیرون درز کرده است.»

صالح که در سخنانش لحن تند داشت در بارۀ محتوای این نامه و گفت وگو های که زلمی خلیل زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان با مقام های افغان داشت، معلومات داد و گفت: «از نامۀ امریکا به رییس جمهور غنی نگران نیست و رهبری حکومت نمی‌گذارد، مدارس حقانیه سند مسلمانی به مردم افغانستان دهند.»

معاون اول ریاست جمهوری واضح کرد که ما با هیئت امریکایی روی دو موضوع صحبت کردم؛ اول رابطه ما با امریکا بنیادی و استوار به احترام متقابل است و هر لحظه‌ یی که درک کنیم که احترام منافع وجود ندارد، ما ملت خود را در جریان می‌گذاریم و با توجه به نوع رابطۀ که داریم و از دید مالی ضعیف استیم؛ اما یکی از ویژگی این ملت این است که هیچگاه فقر باعث نشده است که ما عزت خود را به سازش بگیریم. فقر ما به دنیای بیرون معنی ندارد که ما به خواست‌های نا مشروع تمکین کنیم.

صالح به ادامه گفت: روز اول بحث این بود که بن بست موجود را بشکنیم؛ امریکایی‌ها یک خط غیر سازش را پیشنهاد کردند، در حالی که  ما حق رای را از مردم سلب کرده نمی‌توانیم، اگر مشکل در راس حکومت باشد، وقتی ما روی مسایل اصلی به توافق برسیم، بحث روی مسایل دیگر تخنیکی است.

او هشدار داد، ما سر مسایل اصلی معامله نمی‌کنیم، ولی سر تاریخ انتخابات می‌توانیم حرف بزنیم؛ نه گفتن در برابر ظلم اصل است و ما سرنوشت قوم خود را معامله کنیم، زیرا مردم افغانستان قبول نخواهند کرد، کشوری که در دامنش مولانا و امام ابوحنیفه زاده شده است، حالا دو ملا از مدرسۀ حقانیه بیایند و بگویند که ما از نو سند مسلمانی به شما می‌دهیم.

به گفتۀ او، صلح آمرانه را نه، بل در بعد داخلی و نه در بعد خارجی‌اش قبول داریم؛ امرالله صالح یادآور شد که در روز دوم نشست با خلیلزاد، راجع به پاکستان گپ زده شد؛ چرا پاکستان نمی‌خواهد در افغانستان صلح شود. در آخر مجلس خلیلزاد رخ به جانب هیئت امریکایی کرد و اعضای هیئت گفتند، پاکستان تا این لحظه بین امریکا و طالبان یک پیام رسان بوده است و هیچ گونه فشاری را بالای طالب نیاورده‌ است.

صالح با افشای سیاست دو روی پاکستان در قبال افغانستان و جامعۀ جهانی گفت: «دولت پاکستان دو دولت را در افغانستان به رسمیت می‌شناسد، امارت طالبانی و جمهوریت را. طالب در پاکستان هیچ فشاری را احساس نمی‌کنند؛ پس ما صلح دو لایه یی نیاز داریم و رسیدگی به مشکلات بین افغانستان و پاکستان و طالبان که به عوض تفنگ بیایند و از فورم سیاسی بام ردم خود سخن بگوید».

او تاکید کرد که ما از این نامه نه نگران استیم و نه در موقف ما تغییر آمده است، قربانی دادن همین است که ما سر اصل گپ بزنیم. او برگزاری انتخابات زیر نظارت جامعۀ جهانی را پیشنهاد کرد و گفت: دولت و مردم افغانستان به هیچ‌وجه صلح آمرانه را نه در بعد خارجی و نه هم در بعد داخلی می‌پذیرند؛ اما روی برگزاری انتخابات و زمان برگزاری آن حاضر اند، به توافق برسند.

او همچنین از طالبان خواست تا سیاست حذف را کنار گذاشته و به جای تفنگ به مهر و عاطفه ‌روی بیاورند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا