سیاستTOP

امرالله صالح: ما نشانه یی از تغییر در طالب نمی بینیم

کابل/ ۹ دلو/ باختر
معاون اول ریاست جمهوری می گوید که سطح مشوره، تبادل اطلاعات و رایزنی روی وضعیت افغانستان میان دولت افغانستان و دولت جدید امریکا بالارفته است .
امرالله صالح امروز در فیسبوکش نوشته است«با روی کار آمدن ادارۀ جدید در امریکا سطح مشورت، تبادل اطلاعات و رای زنی روی وضعیت افغانستان به صورت ملموس و بی‌سابقه، در مقایسه با دوره ترامپ، افزایش یافته است.»
صالح یاد آورشده است که روحیۀ تازه ایجاد شده است، به باور معاون اول ریاست جمهوری« روش مشورتی و احترام به اعضای ایتلاف، منفذ دخالت منفی و دسیسه‌ یی برای لابی تروریستان را تنگ می‌سازد.»
او همچنان گفته است: نبود دیدگاه واحد در دورۀ ترامپ نه تنها برای تروریستان اعتماد به نفس کاذب ایجاد کرده بود، بل باعث اوج گرفتن خشونت و کشتارهای هدفمند شده ‌بود.
معاون اول رییس جمهوری تاکید دارد: طالبان تروریست در تبلیغات خویش روی سه نکته تمرکز دارند.
اول- مایوس سازی متحدین خارجی افغانستان از طریق کشتارهای کورکوانه و ایجاد وحشت.
دوم- تاکید بر منزوی کردن و تجرید افغانستان پس از خروج خارجی‌ها از بدنۀ جهان تا به اصطلاح خودشان خانه برای جهادی‌های القاعده گونه ایجاد شود.
سوم- ساختن هژمونی طالبانی زیر نام دین.
معاون اول ریاست جمهوری همچنان گفته است، بررسی و تحلیل فعالیت‌های تبلیغاتی طالبان نشان می‌دهد که این گروه غیر از کشتار و تجرید افغانستان هیچ پیامی برای مردم ندارد. در چند هفتۀ گذشته تلاش زیاد کردند که دست داشتن در ترورهای هدفمند و نشانه گرفتن مردم ملکی را تکذیب کنند. اما کار متمرکز نیروهای دولتی این استراتیژی طالبان را هیچ ساخت.
صالح گفته است “امید و گمانه این است که طالبان شاید تن به سازش و صلح دهد. واقعیت این است که ما نشانۀ از تغییر در طالب نمی بینیم. پس در حالیکه ریشه‌های امید را آبیاری می‌کنیم؛ اما به صورت روزمره و لحظه به لحظه آمادگی برای مدیریت واقعیت داریم و هر لحظه بهتر و قویتر از گذشته برای مقابله با واقعیت نیز آماده می‌شویم.”
باید گفت: با روی کار شدن ادارۀ جدید امریکا، تماس ها میان مقام های افغان و امریکایی بیشتر شده است در حالی در دورۀ ترامپ این گونه تماس ها کاهش چشمگیری داشت، ادارۀ جدید امریکا همچنان گفته است، توافق نامه صلح با طالبان را بازنگری خواهد کرد. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا