اخبارجامعهگزارش ها

امریکا؛ پناهجویان افغان باید به کشور ثالث بروند

کابل، ۳۱ جوزا، باختر
همزمان با روز جهانی پناهنده٬ امریکا در خواست حدود نود فیصد از پناهجویان افغان را رد کرده است و از شماری زیادی آنان خواسته است که برای بررسی پرونده های شان به کشور ثالث بروند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: امریکا با روند تخلیه از افغانستان حدود هشتاد و پنج هزار افغان را بنام همکاران محلی از این کشور خارج کرد و در امریکا در چند کشور دیگر٬ آنهم بیشتر در قرار گاه های نظامی جابجا کرد مگر با گذشت ده ماه٬ سرنوشت اکثریت مطلق انتقال یافته گان روشن نشده است یا در بیز های نظامی باقی مانده اند و یا هم در هوتل ها زندگی میکنند و منتظربررسی پرونده های شان اند تا به امریکا بروند.
مگر حالا یک رسانه امریکایی گفته است: امریکا درخواست‌ های ۹۰ درصد متقاضیان افغان را که به دنبال ورود به امریکا از طریق ویزای بشردوستانه بوده‌ اند رد کرده‌ است. این شبکه به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده که نبود قنسلگری امریکا در افغانستان باعث رد درخواست این افغانان‌ شده‌است.
وزارت امنیت داخلی امریکا به سی‌بی‌اس گفته است «یکی از دلایل رد درخواست این افراد، این است که جان‌شان شدیدا در خطر نبوده‌ است٬ تنها افرادی واجد شرایط ویزای بشردوستانه شناخته می‌شوند که با خطر جدی مواجه باشند»
این وزارت گفته‌است که ویزای بشردوستانه «تنها به طور محدود و در شرایط استثنایی» اعطا می‌گردد.
مقامات امریکایی گفته‌اند «افرادی که واجد شرایط شناخته می‌شوند باید به کشورهای ثالث سفر کنند تا به پرونده شان رسیدگی شود»
با آن که امریکا حدود هشتاد و پنج هزار افغان را به امریکا انتقال داده است در حالی که اداره مهاجرت این کشور در یک سال به دو هزار درخواست رسیدگی می‌تواند نه ده‌ها هزار٬ مگر پناهجویان اوکراینی بدون مصاحبه و حتی بدون طی مراحل پرونده شان پذیرفته شده اند و در کمتر از سه ماه به سی و هفت هزار اوکراینی مجوز سفر به امریکا داده شده‌است سازمان مهاجرت و شهروندی امریکا از جولای ۲۰۲۱‌ بیش از ۴۶ هزار درخواست ویزای بشردوستانه از سوی متقاضیان افغان در بیرون از امریکا دریافت کرده ‌است و تنها درباره ۵ هزار درخواست تصمیم گرفته شده و بیش از ۹۰ درصد آن رد شده‌است.
با آن که برای مهاجرین اوکراینی سهولت های فراتر از قانون در نظر گرفته شده است اما سازمان مهاجرت امریکا از افغانان واجد شرایط خواسته‌است که از طریق سیستم مهاجرتی درخواست‌های پناهندگی خود را تسلیم کنند.
این نشان می دهد که امریکا در پی جذب مهاجران افغان در جامعه امریکا نیست٬ حتی برخورد دو گانه و فراتر از قانون با آنان دارد.
این که امریکا با انتقال هزاران افغان بنام این که گویا جان شان در خطر است و بعدا آنان را در کشور های مختلف در بی سرنوشتی رها کرد٬ چه اهدافی را دنبال کرد چندان معلوم نیست مگر واقعیت این است که امریکا برای پذیرش افغانان تمایل ندارد٬ بهانه و وقت کشی میکند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا