جهان

امریکا به ایران: طالبان را حمایت نکنید

صدای امریکا – باختر 4جوزا
وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا از ایران خواست تا از حمایت طالبان و دیگر گروه های دهشت افگن در افغانستان و منطقه دست بکشد.
مایک پامپیو گفت که اگر ایران مسیر کنونی خود را دنبال کند، ایالات متحده "سنگین‌ترین تحریم های تاریخ" را بر آن کشور وضع خواهد کرد که به گفتۀ وی فشار مالی آن "دور از تصور" است. اما مشخص نساخت که این تحریم‌ها چی زمانی عملی خواهد شد.
پامپیو گفت که اگر ایران می‌خواهد که ایالات متحده در مورد معاملۀ جدید هسته‌ای با آن کشور توافق کند باید شرایط واشنگتن را مد نظر گرفته و دنبال کند.
توقف حمایت ایران از گروه طالبان و سایر گروه های دهشت افگن در منطقه مانند حزب الله و خروج قوای زیر ادارۀ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از سوریه و ارج گذاری به حاکمیت ملی عراق از جمله شرایطی بود که آقای پامپیو آن را برجسته ساخت.
توقف آزمایش راکت‌های بالستیکی ایران و توقف تولید راکت های قادر به حمل سرگلوله های هسته‌ای، دسترسی دادن بی قید و شرط به ادارۀ بین المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای در سرتاسر ایران و رهایی امریکاییان زندانی در ایران، به گفتۀ آقای پامپیو شرایط دیگر واشنگتن به تهران است.
دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، حدود دو هفته پیش اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود. او متحدان غربی امریکا را نیز ترغیب کرد تا این توافق را که به باور وی "ناقص" می باشد، اصلاح کنند.
ترمپ همچنان گفت که رژیم ایران از گروه های افراطی چون حماس، حزب الله، طالبان و القاعده حمایت می‌کند. او گفت که این رفتار بی‌ثبات کنندۀ ایران پس از توافق هسته‌ای شدیدتر شده است.
پس از سال‌ها جنجال و چانه زنی، توافق هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت ملل متحد– ایالات متحده، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه – به اضافۀ آلمان در جولای ۲۰۱۵ صورت گرفت.
بر اساس این توافق، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و کشورهای غربی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا تحریم های فلج کنندۀ مالی خود را از ایران برداشتند.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا