سیاستاخبارجامعهجهان

امریکا شماری زیادی ازافغانان انتقال داده شده به کوزوو را نمی پذیرد

کابل٬ ۹ جوزا ، باختر
با آن که حدود ۹ ماه از انتقال هزاران افغان به کوزوو میگذرد٬ یک روز نامه امریکایی نوشته است که امریکا حاضر نیست که به شماری زیادی ازآنها پناهندگی دهد.
در اواخر ماه اسد و اوایل ماه سنبله سال گذشته٬ امریکا هزاران افغان را به نام همکاران محلی وافغانان آسیب پذیر و به نام اهدای پناهندگی برای آنان٬ از افغانستان به کشور های مختلف منجمله کوزوو که تازه از یوگوسلاویای سابق جدا شده است انتقال داد.
برعلاوه این کشور کوچک اروپایی٬ افغانان به کوریای جنوبی٬ البانیا٬ رواندا٬ امارت متحده عربی٬ قطر… انتقال یافتند که بیشترین شان ماه ها است که انتظار انتقال به امریکا را میکشند.
حالا یک روز نامه امریکایی گفته است که شماری زیادی از انتقال داده شدگان به کوزوو اجازه انتقال به امریکا را نخواهند یافت.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در یکی از شماره های اخیر خود نگاشته است «وزارت امور خارجه امریکا به برخی از افغانان که در یک پایگاه نظامی در کوزوو اسکان داده شده‌اند، خبر داده است که اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت»
طبق این گزارش، هزاران شهروندان افغانستان پس از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان همراه با همسر و فرزندان شان از کابل تخلیه شدند و برخی از آنها به عنوان پناهجو به پایگاه نظامی ‹بوند‌استیل› در کوزوو فرستاده شدند.
روز نامه به ادامه نوشته است؛ هرچند شماری از این افغانان دارای گرین کارت یا تابعیت آمریکا هستند و می‌توانند پایگاه نظامی «بوند‌استیل» معروف به «گوانتاناموی کوچک» را به مقصد امریکا ترک کنند اما، بسیاری ترجیح داده اند در کنار اعضای خانواده خود که فاقد چنین مدارکی هستند، بمانند٬ مقام های وزارات خارجه آمریکا گفته‌ اند که پرونده برخی از این افراد در حال بررسی است٬ مگر به شماری زیادی از این پناهندگان اطلاع داده شده است٬ که درخواست‌آنان برای ورود به امریکا رد شده است و دلیل هم عدم «واجد شرایط» بودن آنان اعلام شده است.
در بررسی های امریکا بیشتر مسایل امنیتی و گذشته متقاضی مطرح است.
روزنامه گفته است همسر یکتن از مقام های ارشد امنیتی نظام گذشته نیز در فهرست رد شدگان است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا