جهان

امریکا هفت مقام چینی را تحریم کرد

واشنگتن/ وی او ای/۲۷سرطان/باختر
امریکا هفت مقام چینی را بخاطر سرکوب دموکراسی در هانگ کانگ تحریم کرد، و به شرکت‌های امریکایی از پیامد‌های تعامل تجاری در هانگ کانگ هشدار داد.
جن ساکی، سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران گفت: “اوضاع در هانگ کانگ رو به خراب شدن است. خطرات موجود در چین اکنون به طور فزاینده‌یی در هانگ کانگ ظهور می‌کند. ”
این تحریم افرادی را هدف قرار داده است که به سرکوب دموکراسی و نقض قانون خود مختاری هانگ کانگ متهم اند.
این اقدام باعث راکد شدن دارایی و مجازات های دیگر علیه مقاماتی می شود که با دفتر ارتباطی چین – هانگ کانگ همکاری می کنند و از منافع چین در هانگ کانگ نمایندگی می‌کنند.
اندکی پیش از اعلام تحریم ها، ژاو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین در یک کنفرانس خبری در بیجینگ گفت که “چین به اقدامات انجام شده توسط امریکا سخت وقاطعانه پاسخ خواهد داد”.
حکومت بایدن در حال بررسی جامع سیاست خود در قبال چین است. دولت قبلاً نیز مقامات و شرکت‌های درگیر در نقض حقوق بشری از جمله بدرفتاری با اقلیت مسلمان اویغور در شین‌ژیانگ را هدف قرار داده است.
ایالات متحده هفته گذشته ۱۰ شرکت چینی را بخاطر نقض حقوق بشری و نظارت با تکنالوژی پیشرفته در شین‌ژیانگ تحریم کرد.
پیش از این نیز امریکا سرمایه‌گذاری در ده‌ها شرکت تکنالوژی، مخابراتی و ساختمانی چین را که مظنون به همکاری با سکتور دفاعی آن کشور است تحریم کرده است.
این تحریم‌ها در ادامه تحریم‌های مشابهی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا بر چین وضع کرده بود.
دولت امریكا همچنین از شركت‌های امریكایی خواسته است كه با این افراد و شركت‌ها وارد معامله نشوند.
در ماه‌های اخیر روابط ایالات متحدۀ امریکا و چین به دلیل مسایل تجارتی، همه‌گیری ویروس کرنا، پالیسی‌های چین در هانگ کانگ، شین‌ژیانگ، آب‌های جنوب چین و سایر موضوعات به شدت کشیده شده است.
چین ادعای کشورهای غربی و سازمان ملل متحد در زمینهٔ بدرفتاری با مسلمانان اویغور را تکذیب می‌کند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا