اخبارجهان

امریکا گزارش استخباراتی مرگ خاشقچی را نشر کرد

واشنگتن/ وی او ای/  ۸ حوت/باختر

امریکا نسخهٔ گزارش غیرمحرم استخباراتی را دیروز نشر کرد که ولیعهد عربستان ، شهزاده محمد بن سلمان را به مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی متهم می‌‌کند. خاشقجی، باشندهٔ امریکا بود و فرزندان او شهروندان ایالات متحدۀ امریکا اند.

خاشقجی که یکی از نویسندگان واشنگتن پُست بود، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسلگری عربستان در استانبول خواسته شد؛ جایی که بر اساس گزارش‌‌ها توسط افراد وابسته به ولیعهد عربستان کشته شد.جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

در گزارش آمده است که شهزاده محمد بن سلمان بازداشت یا کشتن جمال خاشقجی خبرنگار و منتقد ولیعهد عربستان را منظور کرده است.

ریاض در ابتدا این اتهامات را رد می‌کرد اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد، اما دست داشتن محمد بن سلمان را در آن رد کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا دیروز با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی از طریق تیلیفون صحبت کرد.

قصر سفید در بیانیه‌یی گفت که دو طرف در بارهٔ امنیت منطقه‌ و تعهد ایالات متحده برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود در برابر گروه‌های تحت حمایت ایران، صحبت کردند.

با وجود آنکه اعلامیهٔ قصر سفید از رهایی چندین فعال امریکایی‌ عربستانی تبار یاد آوری کرده است، اما در مورد خاشقجی ذکری به میان نیاورده است.

ادارهٔ دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین، تقاضای قانونگذاران را برای نشر نسخهٔ غیر محرم این گزارش در حالی رد کرده بود که قصر سفید فروشات تسلیحات به عربستان و متحدان آن را در جریان تنش‌های امریکا با ایران اولویت بندی کرده بود.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا