اخبارجامعهجهان

امسال حدود ۱۰ میلیون کودک افغان با کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد

دویچوله/۳ دلو/باختر

یک سازمان حقوق بشری گفته است که نزدیک ۱۰ میلیون کودک در کشور جنگ‌زده افغانستان در سال جاری میلادی در خطر عدم دسترسی به غذای کافی قرار دارند. این سازمان خواستار میلیاردها دالر کمک برای رسیدگی به این کودکان شده است.

سازمان حقوق بشری نجات کودکان (سیف د چیلدرن) گفته است که بیش از ۱۸ میلیون افغان به شمول ۹.۷ میلیون کودک شدیداً نیازمند کمک‌های نجات‌دهنده زندگی به شمول غذا می‌باشند. این سازمان حقوق بشری خواستار کمک سه میلیارد دالری برای رسیدگی به این وضعیت در سال ۲۰۲۱ شده است.

کریس نیاماندی، مسوول بخش افغانستان این سازمان گفت که افغانان از منازعه خشونت‌آمیز، فقر و پاندمی ویروس کرونا رنج می‌برند. او گفت: «این یک وضعیت شدیداً بد است که نیاز به توجه عاجل جامعه بین‌المللی دارد

دور جدید گفت وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان که در اوایل ماه جاری در قطر شروع شد، به کندی پیش می‌رود و در عین زمان نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌ها در سراسر افغانستان بیشتر شده است.

از جانب دیگر، پاندمی کرونا نیز تاثیر فاجعه‌باری بر وضعیت میلیون‌ها خانواده افغان گذاشته است. بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ برآورد کرده بود که این پاندمی به صورت بدی واردات کالا به شمول اقلام بسیار مورد نیاز خانگی را مختل کرده است که این وضعیت به نوبه خود منجر به افزایش تورم شده است. فشارهای صحی و اقتصادی این پاندمی تاثیرات بشری آن را در سراسر افغانستان شدت بخشیده است.

استفان دوشاری، سخنگوی سرمنشی ملل متحد، در ماه جاری گفته است که این سازمان و شریکانش در تلاش به دست آوردن ۱.۳ میلیارد دالر کمک اند تا به ۱۶ میلیون افغان نیازمند در سال جاری رسیدگی شود. این آمار حدود ۲.۳ میلیون بیشتر از تعداد کسانی است که در سال گذشته نیاز به کمک‌های بشردوستانه داشتند.

نیاماندی گفت با توجه به این که بدون دورنمایی برای ختم چند دهه منازعه در این کشور، مصیبت مردم ادامه می‌یابد: «این وضعیت به خصوص برای کودکان بسیار سخت است که اکثریت شان چیزی جز خشونت را نمی‌شناسند

سازمان نجات کودکان در ماه دسمبر سال گذشته گزارش داد که بیش از ۳۰۰ هزار کودک افغان بدون این که به لباس مناسب و امکانات گرمایشی دسترسی داشته باشند با هوای یخبندان زمستانی رو به رو اند که می‌تواند به بیمار شدن و حتی مرگ آن‌ها منجر شود. این سازمان برای بیشتر از ۱۰۰ هزار خانواده در ۱۲ ولایت افغانستان کمک زمستانی به شمول مواد سوخت، کمپل و لباس زمستانی فراهم کرده است.

نیاماندی افزوده است که تعهد ناکافی کشورهای ثروتمند به کمک بشردوستانه برای افغانستان در کنفرانس ماه نوامبر در ژنیو، وضعیت افغانان نیازمند را بدتر می‌کند: «کمک‌ها به افغانستان به سطح هشداردهنده کاهش یافته است، آن هم در زمانی که نیاز به کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته است. ما حالا در موقعیت ناپایداری قرار داریم که کمک‌ها کمتر از حد نیاز برای رسیدگی به مردم نیازمند استفریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا