گزارش ها

امنیت ملی: طالبان با القاعده و داعش رابطه دارند

کابل/ ۳۰ثور/ باختر
سرپرست رياست عمومي امنیت ملی می گوید که طالبان رابطه نزدیک با القاعده دارند و امنیت ملی حاضر است که داشته های خود در این خصوص را با امریکا شریک کند.
به گزارش آژانس باختر٬ ضیا سراج سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی در تازه ترین اظهارات خود گفته است: اطلاعات ما حاکی از این است که روابط بین طالبان و گروه‌های تروریستی خارجی به مراتب نسبت به گذشته بیشتر شده است، روابط این گروه با القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان، تحریک اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه و دیگر گروه های تروریستی افزایش شده است.
به گفته سراج٬ ریاست عمومی امنیت ملی، برنامه‌ی جدی برای از بین بردن و نابودی هسته‌های کوچک شهری تروریست‌ها را روی دست دارد و به زودی این هسته‌ها یا بازداشت‌ خواهند شد و یا مورد هدف قرار خواهند گرفت. بنابر گرفتاری‌ها و بازداشت‌هایی که انجام دادیم، اکثر افراد بازداشت شده یک رابطه‌ی دوگانه با داعش و شبکه‌ی حقانی داشته‌اند.
او گفته است: اطلاعات ما نشان می‌دهد که افرادی که در ولسوالی شکردره توسط نیروهای امنیتی به هلاکت رسیده‌ اند، قبلاً سابقه‌ی عضویت در شبکه‌ی حقانی را داشته‌اند٬ جنگجویان فعلی گروه داعش، قبلاً عضویت شبکه‌ی حقانی را داشته‌اند.
به گفته سراج٬ ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، توانایی دستگیری و گرفتاری رهبران ارشد گروه‌های تروریستی را دارد. بازداشت اسلم فاروقی و ابوعمر الخراسانی باعث ایجاد روحیه‌ی منفی در میان اعضای داعش شده است و این جنگجویان برای تلافی صدمه‌ی روحی‌شان حملاتی را در میان مناطق غیرنظامی و ملکی انجام می‌دهند.
در مورد اسلم فاروقی و شیخ ابوعمر خراسانی کنری، کار تحقیقاتی ادامه دارد و معلومات بسیار خوبی در مورد سیستم تمویل، حامیان و سیستم فعالیت گروه داعش به دست آوردیم. هسته‌ی مرکزی رهبری و مراکز سوق و اداره‌ی داعش نابود شده است.
چند رهبر دیگر داعش باقی مانده است که ریاست عمومی امنیت ملی، برنامه‌های جدی برای از بین بردن‌ و بازداشت‌شان روی دست دارند.
شبکه‌ها و هسته‌های کوچک شهری داعش، ارتباط گسترده و عمیقی با شبکه‌ی حقانی دارند و شبکه‌ی حقانی منبع تغذیه‌ی هسته‌های کوچک شهری داعش است.
او گفته است که اداره امنیت ملی افغانستان آماده است تا داشته های خود در مورد ادامه رابطه میان طالبان و القاعده و گروه های دیگر تروریستی را با امریکا شریک کند.
(یک سیستم تبادل اطلاعاتی منظمی میان افغانستان و ایالات متحده آمریکا وجود دارد که این اسناد و یافته‌های نیروهای امنیتی با ایالات متحده شریک ساخته می‌شود)
سراج بار دیگر طالبان را متهم کرئ که عامل جنگ در کشور اند.
سراج یادآور شد که دولت افغانستان همیشه صدای‌ صلح‌خواهی را بلند کرده است و معتقد است که مشکلات افغانستان از راه مفاهمه و از راه صلح قابل حل است، اما گروه طالبان با لجاجت تمام و با مفکوره‌ی خشونت آمیزی که دارد به این خشونت همیشه ادامه داده‌اند و هیچ گاه به صدای صلح لبیک نگفتند.
گروه طالبان به جز رهایی زندانیان و خروج نیروهای آمریکایی، هیچ تعهد و پایبندی به موافقت‌نامه‌ی صلح نداشته است.
به گفته این مقام ارشد امنیتی کشور٬ از زمان امضای موافقت‌نامه بیش از 3800 حمله تروریستی در نقاط مختلف کشور توسط گروه طالبان سازماندهی شده است که در نتیجه‌ی این حملات، 420 فرد ملکی شهید و 906 فرد ملکی زخمی شده‌اند.
این مقام بلند پایه امنیتی در حالی از ادامه رابطه طالبان با القاعده سخن می گوید که دولت افغانستان٬ طالبان را عامل حوادث تروریستی می داند که در دو هفته اخیر در کشور اتفاق افتاده است٬ مگر جانب امریکا که با طالبان وارد صلح شده است داعش را مسبب حوادث اخیر در افغانستان دانسته است.
این تفاوت دیدگاه سبب شده است که جانب دولت افغانستان اعلام کند که حاضر است اطلاعات و داشته های خود را با جانب امریکا شریک کند.
تحلیل سیاسی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا