سیاستاخبارTOP

امیرالمؤمنین: مشکلات کسانی‌که برای رفتن به کشورهای غربی تلاش‌ می‌کنند، حل شود

کابل / 17 قوس / باختر

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان «رهنمود»یی از ملا هبت الله آخند امیرالمؤمنین را نشر کرده است که در آن به والیان دربارۀ کسانیکه قصد دارند به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند، توصیه‌هایی داشته است.

در این رهنمود، از والیان خواسته شده است، با کسانی که در تلاش رفتن به کشورهای غربی استند، گفت‌وگو و مشکل آ‌نان را حل کنند.

در این «رهنمود» تذکر رفته است: «آن شمار از افغانان ‌ که به بهانه مشکلات اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و شماری نیز با کودکان و زنان راهی کشورهای غربی می‌شوند، به دلایل مختلف با مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری مواجه می‌‌شوند».

به گفتۀ ملا هبت الله آخند٬ مهاجران در مسیر راه و کمپ‌ها با حالت بدی مواجه می‌شوند که سبب «ناراحتی اقارب و هر افغان» می‌شود.

او هم‌چنان گفته است که بر اساس برخی از «برنامه‌های مغرضانه»، عقاید، اخلاق و ارزش‌های معنوی مهاجران با خطر روبه‌رو است٬ این مهاجران برای گرفتن جواز اقامت، وادار می‌شوند که علیه «اسلام و نظام اسلامی» تهمت بزنند و اسناد جعلی تهیه کنند.

در بخشی از این رهنمود آمده است: «به‌جای این‌که لیاقت مسلکی بسیاری از آنان برای رفاه و پیش‌رفت کشور خرج شود، در آن‌جا صرف کارهای عادی و حتی کارهای حقیر می‌شود.»

امیرالمؤمنین از والیان خواسته است  که با همکاری «مسوولان ذی‌ربط و علمای کرام»، با کسانی که در تلاش رفتن به کشورهای غربی هستند، دیدارهای مستقیم داشته باشند، مشکلات‌شان را بشنوند و برای یافتن راه‌حل، آنان را کمک کنند.

او تأکید کرده است که تلاش‌های برای تدابیر امنیتی بیش‌تر شود تا کسی فرصت «ارعاب و ترسانیدن» دیگران را نداشته باشد و هیچ‌کسی در برابر خدمات، فعالیت تاجران، کسبه‌کاران و متخصصان موانع ایجاد نتواند.

این رهنمود درست زمانی صادر شده است که شماری زیادی از مردم به دلایل که نزد خود دارند با مصارف گزاف پولی و یا هم با قبول خطرهای  بیشمار در تلاش اند که کشور را ترک کنند.

به باور آگاهان سیاسی٬ روند تخلیه به اصطلاح افراد مواجه با خطر باعث شده است که شماری زیادی از افغانان تلاش کنند که در چوکات همین برنامه افغانستان را ترک کنند٬ در این کار زار شماری زیادی از افراد نخبه٬ مسلکی و دارای تخصص افغانستان را ترک کرده اند که پیامد آن برای آینده افغانستان که نیاز به افراد نخبه و کار کن دارد زشت خواهد بود.

تاکنون 53 هزار و 150 شهروند افغان در جریان عملیات تخلیه به امریکا منتقل شده اند که بیشتر در کمپ‌های نظامی باقی‌مانده اند.

هم‌چنان هزاران شهروند دیگر کشور که از سوی امریکا و کشور های دیگر غربی به بیرون از افغانستان انتقال یافته اند، در کمپ‌های در قطر٬ امارت عربی٬ یوگندا کشورهای حوزۀ بالکان و جاهای دیگر در بلا تکلیفی بسر می‌برند.

شماری از انتقال شوندگان تا کنون چند مرتبه به دلیل کمبود جای٬ عدم در نظر گرفتن رسم و عنعنات افغانی از سوی اداره کنندگان کمپ‌ها٬ مشکلات در شیوه اعاشه و اباته… دست به تظاهرات زده اند٬ مگر برای آنان گفته شده است که تحمل داشته باشند.

 قرار معلوم برای شماری زیادی از پناهجویان که به امریکا انتقال یافته اند، تنها ویزۀ بشر دوستانه صادر شده است که در آن برنامه یی برای اقامت دایمی در امریکا مد نظر نیست و هم‌چنان دارندگان چنین ویزه حق کار را نیز ندارند.

تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا