سیاستاخبارجهانانتخابات

انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار شد

دمشق/ دویچه وله/۵ جوزا/باختر

انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز برگزار شد و برنده آن تقریباً قطعی است.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه برای چهارمین بار پیروز خواهد شد و یک دورهٔ هفت ساله دیگر رییس جمهور آن کشور خواهد بود.

به گزارش آژانس باختر به نقل از دویچه وله ،  ۵۱ تن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سوریه ثبت نام کرده بودند، اما محکمه قانون اساسی آن کشور تنها سه تن را واجد شرایط نامزدی در انتخابات شناخت: عبدالله سلوم عبدالله معاون پیشین وزیر دولت، محمود احمد مرعی رییس یک حزب کوچک اپوزیسیون مورد تائید حکومت، و بشار اسد که بعد از مرگ ‌پدرش در سال ۲۰۰۰ به این سو بر آن کشور حکومت می‌کند.

براساس گزارش‌ها از روز دوشنبه به این سو هزاران تن به جاده‌های بمباران شده در شهرهای مختلف سوریه برده شده اند تا از بشار اسد حمایت کنند. خانواده اسد از پنج دهه به این سو در سوریه حکومت می‌کند.

با وجود گروه‌های مردم که با شادی و حمل کردن پوسترهای بشار اسد و پرچم سوریه در جاده‌ها حضور یافتند، این انتخابات با معیارهایی که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اند، برگزار نمی‌شود.

با توجه به این که سوریه نتوانسته است قطعنامه سال ۲۰۱۵ ملل متحد در مورد تامین صلح را عملی کند، جامعه بین‌المللی انتخابات روز چهارشنبه را صرف یک نمایش عنوان کرده است. در این قطعنامه در کنار تامین صلح بعد از خیزش‌های موسوم به بهار عربی، برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه زیر نظارت ملل متحد پیش‌بینی شده بود.

کمیته قانون اساسی سوریه که به کمک ملل متحد ایجاد شده بود و در ماه جنوری امسال به دلیل عدم پیشرفت در کارهایش منحل گردید، نیز به هدفش مبنی به تامین صلح و تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور دست نیافت.

امریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اعلامیه‌یی نشر کرده اند و گفته اند که انتخابات ریاست جمهوری سوریه «نه آزادانه است و نه منصفانه.»

در انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۴ میلادی بشار اسد در رقابت با دو نامزد دیگر ۸۹ درصد مجموع آرا را به دست آورد و میزان اشتراک‌کنندگان نیز ۷۳ درصد بود. ناظران بین‌المللی در آن زمان این انتخابات را «ساختگی» عنوان کردند و انتخابات امسال نیز تفاوتی با آن ندارد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا