سیاستاخبارTOPجامعه

انتونیو گوتریش؛ اوضاع بشری در افغانستان شکننده است

کابل/  ۷  دلو/  باختر

شورای امنیت سازمان ملل متحد شام دیروز نشستی را برگزار کرد که در آن، اوضاع بشری، اقتصادی و سیاسی افغانستان به بحث گرفته شد.

  دراین نشست برعلاوه مقام های این سازمان و اعضای شورای امنیت سازمان ملل، فعالان حقوق زنان و نمایند‌گان شماری از کشورها شرکت داشتند.

انتونیو گوتریش، سرمنشی سازمان ملل از وخامت  وضعیت اقتصادی افغانستان هشدار داد  و گفت: اوضاع بشری دراین کشور شکننده استT مراکزصحی پر از بیماران  استند،‌ خدمات اجتماعی و آموزشی رو به سقوط اند و خانواده‌ها از بهر تامین غذا مجبور می‌شوند کودکان شان را بفروشند.

گوتریش بر افزایش کمک‌های بشردوستانه و تلاش‌ها از بهر نجات اقتصاد افغانستان از پرتگاه سقوط تاکید کرد و از کشورهای جهان خواست که برای رساندن کمک های  مورد نیاز و بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان هماهنگ شوند.

سرمنشی سازمان ملل بر تعلیق هر گونه قوانین یا شرایطی که روند کمک‌رسانی به افغانستان را محدود می‌کند، تاکید کرد وگفت؛  ضرورت است تا مقررات و شرایطی را که نه تنها اقتصاد افغانستان بلکه عملیات نجات بخش ما را متاثر می کند، به تعلیق درآوریم.

 گوتریش همچنان گفت؛ سازمان ملل با کشورهای کمک کننده کار خواهد کرد تا مساعدت‌های بشری به افغانستان در مسیر دیگر منحرف نشده و یا  از آن سواستفاده نشود.

سرمنشی سازمان ملل همچنان گفته است هنوزهم دریچه‌یی برای اعتماد سازی در افغانستان باز است و امارت اسلامی باید از این فرصت استفاده کند.

دیبرا لاینز،‌ نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشری و اقتصادی افغانستان خواهان گفت‌وگوها میان افغانان از برای حل مشکلات در این کشورشده است.

به گفته خانم  دیبرا لاینز؛ جنگ در افغانستان ختم شده است ،‌اما وضعیت هنوز شکننده است. او از امارت اسلامی خواست که اعتماد سازی کند و براساس اعتماد حکومت‌داری کنند.

او از امارت اسلامی خواست که یک گفت‌وگوی بین الافغانی را از بر رسیدن به مصالحه ملی در کشور راه اندازی کنند، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان همچنین بر آموزش دختران تاکید کردو گفت: برخی از کمک کنندگان بین‌المللی آماده کمک های  مالی به آموزگاران افغان برای ماه‌های جنوری و فبروری شده  اند، اما مشوق‌ها منوط به انجام تعهدات امارت اسلامی است.

نماینده سازمان علاوه کرده است که یونیسف و وزارت معارف افغانستان جلسات فشردۀ را در زمینه آمادگی‌های فنی برای باز کردن مکاتب برای همه پسران و دختران افغان در ماه مارچ برگزار می کنند ویوناما همچنین به ملاقات با مقامات امارت اسلامی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها ادامه می‌دهد.

به گفته لاینز،‌ سازمان ملل برای رسید‌گی به وضعیت بشری در افغانستان خواستار هشت میلیارد دالر کمک از تمویل کنند‌گان شده است.

معاون نماینده بریتانیا در سازمان ملل تأکید کرد که صلح و ثبات پایدار در افغانستان متکی به سیاستی است که منعکس‌کننده تنوع غنی قومی در افغانستان باشد و کشورش هم‌چنان خواستار حکومت فراگیر است.

جمیز کاریوکی، گفت که وضعیت افغانستان مایۀ نگرانی عمیق است و بیش از ۲۰ میلیون نفر به کمک فوری نیاز دارند و خطرات فاجعه انسانی واقعی است و باید برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی این کشور اقدام فوری شود و کار یوناما و سازمان ملل برای افغانستان حیاتی است .

نماینده بریتانیا هم‌چنان حمایت خود را از تلاش‌های سازمان ملل و بانک جهانی برای یافتن راه حل‌های خلاقانه و تزریق نقدینه‌گی به اقتصاد افغانستان اعلام کرد.

 نمایند‌گان شمار دیگر از کشورها به شمول امریکا، هند،‌ روسیه و فرانسه نیز در این نشست سخنرانی کردند که بیشتر بر وضعیت اقتصادی افغانستان و رساندن کمک ها به این کشور متمرکز بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا