جهان

اندونیزیا از تکنالوژی تیلفون مبایل همراه برای مقابله با ایدز استفاده کرد

کوالالامپور – ایرنا- باختر – 11 عقرب
وزیر صحت اندونیزیا گفته است که با بهره گیری از تکنالوژی تیلفون مبایل  می توان اطلاعات مورد نیاز مردم برای مبارزه با ویروس ˈاچ.آی.ویˈ و بیماری ایدز را به آنها ارائه داد و این بیماری را در کشور کنترول کرد.
به نوشته روزنامه ˈجاکارتا پستˈ، ˈنفیسه مبویˈ در  مراسم  رونمایی از نرم افزار کاربردی کسب اطلاعات  صحی  در جاکارتا پایتخت اندونیزیا گفت: عوامل فرهنگی یکی از علل گسترش بیماری ایدز و ویروس ˈاچ.آی.ویˈ است و برخی از مردم به دلایل فرهنگی مایل نیستند به مراکز مشاوره ایدز مراجعه کنند.
وی افزود: با استفاده از تکنالوژی تیلفون همراه می توان اطلاعات موردنیاز مراکز مشاوره ایدز و آزمایش ویروس ˈاچ.آی.ویˈ را به مردم ارائه داد. همچنین با بهره گیری از این تکنالوژی ، می توان اطلاعات مربوط به این بیماری و ویروس را در اختیار مردم قرار داد و به این وسیله موضوع نقش عوامل فرهنگی را در گسترش بیماری ایدز کاهش داد.
وزیر  صحت  اندونیزیا گفت: در نظر داریم به عنوان نخستین کشور منطقه آسیا و اقیانوس آرام از تکنالوژی تیلفون همراه  برای تحقق اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل متحد در مقابله با بیماری ایدز و ویروس ˈاچ.آی.ویˈ استفاده کنیم و آن را گسترش دهیم.
اندونیزیا بزرگترین کشور مسلمان با بیش از 240 میلیون نفر جمعیت است و بیماری ایدز در آن شیوع دارد. برآوردها نشان می دهد که در این کشور جنوب شرق آسیا حدود پنج میلیون نفر ناقل ویروس ˈاچ.آی.ویˈ باشند.
عمده دلایل شیوع ویروس ˈاچ.آی.ویˈ در این کشور، سطح پایین دانش افراد در مورد نشانه های ویروس و همچنین تمایل نداشتن افراد جامعه برای آگاهی از احتمال آلوده بودن به این ویروس ذکر شده است.
ˈاچ.آی.ویˈ ویروس نقص ایمنی انسانی و عامل بیماری ایدز است.
از زمان ورود این ویروس به بدن، تا زمان بروز بیماری ایدز ممکن است، شش ماه تا 10 سال و یا بیشتر به درازا بکشد و در این مدت گرچه، فرد به ظاهر تندرست است، ولی می تواند ناقل ویروس به سایر افراد باشد.
تحقیقات نشان می دهد که ویروس اچ.آی.وی از غرب افریقا به سایر نقاط جهان سرایت کرده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا