اخبارTOPگزارش ها

انس حقانی: با پهپاد به جنگ می آیم // آگاهان سیاسی: شبکۀ حقانی جنگ روانی و تبلیغاتی را به راه انداخته اند

کابل/ ۱۰ حوت/ باختر

 آگاهان سیاسی و کار شناسان نظامی گفته های اخیرانس حقانی را جنگ روانی این گروه با مردم دانسته اند.

انس حقانی؛ پسرجلال الدین حقانی بنیان‌گذار شبکۀ حقانی می‌گوید که در صورت آغاز جنگ، این شبکه‌ طیاره بی‌سرنشین و موشک‌های خودش را خواهد داشت.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ انس حقانی درصفحۀ توییترش نوشته است ” این شبکه سلاح‌ هایی در دست دارد که مخالفان آن پیش از این در میدان جنگ هرگز ندیده‌اند

او به ادامه نوشته است «اگر جنگ را آغاز کنیم این بار ما٬ پهپادهای بدون سرنشین داریم و موشک‌های خودمان را داریم و این وضعیتی است که مخالفان ما پیش از این هرگز در میدان جنگ ندیده‌اند.”

انس حقانی که چند سال در زندان بود با وساطت امریکاییان از زندانی در افغانستان آزاد شد و به دوحه منتقل شد٬ شرط برای آزادی حقانی این بود که اودر قطر باقی می ماند٬ فعالیت علیۀ نظام افغانستان نخواهد کرد و دولت قطر پذیرفته است که بر کار کرد او نظارت خواهد کرد.

شبکۀ حقانی که حالا پسر سراج الدین حقانی٬پسرارشد جلال الدین حقانی آن را رهبری می کند خود بارها بازداشت انس حقانی را غیر عادلانه خوانده بود و تاکید می کرد که انس حقانی در کارهای سیاسی دخیل نیست و بیشتر مصروف کارهای آزاد است.

مگر گفته های اخیر انس حقانی نشان می دهد که او هم در صحنۀ سیاسی هم در صحنۀ جنگ و هم در صحنۀ تبلیغات به نفع شبکه یی که پدرش بنیان گذار آن است و عامل اسفبار ترین رویداد ها در افغانستان است قرار دارد واین می تواند تخطی از تعهداتی باشد که برای رهایی این عضو ارشد گروه طالبان وجود داشت.

آگاهان سیاسی افغان می گویند کشور میزبان  نتوانسته است و یا هم نه خواسته است که بر انس حقانی کنترول داشته باشد.

این آگاهان همچنان گفته اند که جنگ شبکۀ حقانی با مردم افغانستان از گذشته ها ادامه دارد و هیچگاه قطع هم نشده است٬گفته های اخیرانس حقانی نمی تواند بازگو کننده کدام برنامۀ تازۀ این گروه باشد٬ آنان در گذشته و امروز هر آنچه در دست داشته اند و هر آنچه امکانات داشته اند در برابر مردم افغانستان استفاده کرده اند اگر کدام موشک نو و یا هم طیاره بی سر نشین می داشتند بدون شک٬ تاخیر نمی کردند و آن را بر فرق مردم ما فرود می آوردند.

این آگاهان گفته اند که انس حقانی با این گفته ها٬ یک جنگ تازۀ روانی را در برابر مردم افغانستان در پیش گرفته است.

 همچنان در گفته های انس حقانی واژۀ ‹ مخالفان› نیز به کار رفته است که می تواند اشاره یی به دشمنان داخلی این شبکه در درون طالبان باشد” طالبان در روز های اخیر دچار اختلاف شدید اند و بیشتر جنگجویان خارجی هم با همین شبکه اند

ازطرف دیگرصدیق صدیقی؛ معین وزارت داخله در واکنش به این تویت حقانی گفته است که او برای صلح آزاد شد و حالا از خونریزی هشدار می‌دهد.

او اضافه کرده است” شبکۀ حقانی پیش از این هم از ابزارهای مختلف برای خشونت استفاده کرده‌است.”

باید گفت که به تعقیب تصمیم ادارۀ جدید امریکا مبنی بر بازنگری توافق نامۀ دوحه٬ طالبان بیشتر با تهدید آغاز جنگ در برابر امریکا٬ واکنش نشان داده اند٬ روز گذشته سراج الدین حقانی در یک گردهمایی در پاکستان از موقف طالبان در برابر امریکا دفاع کرد وگفت که طالبان نقض کننده توافق نامۀ دوحه نیستند بل این امریکا است که این توافق نامه را نقض کرده است .

باید گفت که سازمان ‹سیا› شبکۀ حقانی  را بازوی آهنین آی اس آی پاکستان لقب داده است٬ امریکا سال ها است که از پاکستان خواسته است که شبکۀ حقانی را مهار کند٬ مگر پاکستان همیشه از این درخواست به گونه یی حاشیه رفته است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا