جامعه

شهروندان :شاروالی کابل همه ساله صدها نهال غرس میکند اما در قسمت آبیاری ومحافظت آن توجه نمیکند

کابل باختر /26حوت
شهروندان کابل خواستار مواظبت گلها ودرختانیست که همه ساله در آغاز فصل بهار از سوی شاروالی در شهر کابل غرس میگردداما در نیمه سال از عدم توجه خشک شده ازبین میروند.
فصل بهار قسمیکه از نامش پیداست فصل رویش ،سرسبزی است از همین روهمه ساله مسولان واکثرشهروندان با غرس نهال ها در سرسبزی شهرومحیط ماحول شان سهم میگیرنداما دیده شده که به ندرت این درختان آبیاری شده واز آنها مواظبت صورت میگیرد واکثراً تا سال آینده خشک شده از بین میروند.
فاروق یکتن از جوانان که در ساحه مکروریانها زنده گی میکند ضمن قدر دانی از تلاشهای مسولان در راستای سرسبزی شهر می گوید ما همه ساله شاهد نهالشانی ها در آغاز فصل بهار هستیم اما تنها با نشاندن نهال مسوولیت های خاتمه نمی یابد ، باید از آن در طول سال مواظبت شود.
فاروق می گوید، گلها ودرختان مثل انسانها به توجه ومواظبت نیاز دارند وهر فرد یا نهاد که آنرا غرس میکند باید کسانی را جهت آبیاری ومواظبت آنها بگمارد تا نتیجه خوب بدهد در غیر آن نهالشانی هرسال یک پروسه ناکام خواهد بودوتمام کوشش ها وپول که همه ساله در این زمینه به مصرف میرسد هدر میشود .وی می گوید هرگاه از درختان که همه ساله در کنار جاده ها غرص میشود بصورت درست محافظت میشد حالا دردو طرف جاده های کابل درختان انبوه قد افراشته میبود.
جلیل سلطانی رییس نشرات شاروالی می گوید متاسفانه فرهنگ حاکم جامعه ما به گونه ای است که با غرص هر نهال باید فرد جهت آبیاری ومواظبت آن نیز استخدام شود که چنین چیز ناممکن است .
سلطانی می افزاید که در سایر کشور ها مردم خود در جهت سرسبزی شهر خود کوشا میباشند  اما بد بختانه که در کشورما نهال های که همه ساله از جانب شاروالی غرص میشود بیرحمانه از جانب مواشی،دوکانداران ومردم محل نابود میشود .
حبیب الحق باشنده تایمنی کابل  نهالشانی را سنت پیغمبری دانسته می گوید حضرت محمد (ص)مردم را به غرص نهال تشویق نموده میگفت نهال غرس کنید ولو که فردایش قیامت هم باشد.
حبیب االحق می افزاید من خودم همه ساله در آغاز فصل بهار در نهالشانی سهم میگیرم وعلاوه از حویلی ،اطراف خانه در اماکن عمومی نیز نهال غرس میکنم اما قبل از غرس نهال به مسئله نگهداری وآبیاری آن دقت میکنم وتا زمانی که کسی را جهت محافطت نه گماشته ام به این کار اقدام نمی کنم .
حبیب الحق می افزاید گل ها ودرختان مانند ما موجودات زنده هستند هرگاه بصورت نمایشی همه ساله صرفا به غرس آن اکتفا کنیم علاوه از آنکه ثواب را کمایی نمی کنیم در از بین بردن یک موجود زنده مجرم شناخته میشویم .
حبیب الحق از شاروالی کابل وتمام ادرات ونهاد هاییکه در پروسه نهالشانی مصروف اند میخواهد که به همان شکل که یک بودجه را جهت خرید وغرس نهال ها تخصیص میدهند به همان شکل منابع بیشتر از آن را در خدمت محافظت آنها بگذارند.
فروزان باشنده کارته نو کابل می گوید در جنگ های داخلی  یعنی سالهای قبل علاوه از تلفات انسانی شاهد ویران شدن شهر وازبین رفتن ساحات سبز ودرختان کنار جاده های شهر خود هستیم اما خوشبختانه که با بمیان آمدن حکومت های بعدی تلاش های زیاد را در بازسازی و سرسبزی شهر ،دامنه های کوه ها وتپه های داخل شهر شاهدیم.
چنانچه چند سال قبل شاروال کابل دردامنه های کوه شیر دروازه گل ارغوان را زرع کرده به مردم ابلاغ کرده بود که با گذشت چند سال تغییر را در سیمای شهر خواهید دید اما با تغییر مسولان وگذشت سالها مردم از ادامه برنامه بی خبر ماندند یک مساله که باید به آن دقت شود اینست که برنامه های بزرگ ملی نباید مقطعی باشدوبا تغییر وتبدیل مسولان برنامه ها نیمه تمام بمانند.
انجینر نسرین رییس سرسبزی شاروالی کابل در رابطه برنامه های شاروالی گفت با وجود آنکه ما منکر مقطعی بودن برنامه ها با تغییر هیئت رهبری نیستیم وچنانکه باید برنامه های آغاز شده از جانب مسولان قبلی ادامه یابد که در هر بخش ادامه نمی یابد اما با آنهم برنامه سرسبزی تپه ها ودامنه های کوه های شهر کابل یکی از برنامه های طویل مدت شاروالی است وهمه ساله ادامه میابد چنانچه ما امروز شاهد تغییر سیمای شهر نسبت به سالهای قبل هستیم ،مزیین ساختن گلدان های وسط سرک ها با گل های زینتی وقد برافراشتن درختان زینتی کنار جاده های ش،پروژه سرسبزی دامنه های کوه ها ودرختان شهر کابل که هرشاهد این گواه ماست.
وی افزود که شاروالی کابل به ادامه برنامه های قبلی امسال نیز برنامه غرس هفتادویک هزار درخت را درنواحی شهر کابل رویدست گرفته اما شاروالی نمی تواند با غرص نهال وگل کاری گلدان ها در سیمای شهر تغییر بیاورد تا زمانی که مردم با این نهاد همکار نباشند وخود نخواهند که شهر زیبا وسر سبز داشته باشند  وغیر ممکن است که شاروالی به تنهایی به هدف داشتن یک شهر زیبا واز هر لحاظ قابل زیست برسد.
انجینر نسرین همچنان از  طرح  جدید شاروالی بخاطر جلوگیری از ازبین رفتن درختان خبر داده گفت امسال برنامه ایرا رویدست گرفته ایم که باعملی شدن آن میتوان تا حد جلو ازبین رفتن نهالان را گرفت انجینر نسرین افزود شاروالی امسال درختان را که به مردم توزیع میکند یا در مقابل دوکان ها ویا منازل ایشان مینشاند در کتابچه صفایی درج و شامل املاک شخص میکند تافرد مذکور رسما مسولیت حفاظت ونگهداری آنرا به عهده گیرد.
نهالشانی وحفاظت از محیط سبز یکی از مسولیت های ملی ماست چون یکی از راه های  که میتواند هوای آلوده شهر را پاک کند همین غرس نهال وسرسبزی محیط زیست است پس بیایید بدون چشم دوختن به هیچ نهاد تا حد ممکن در جهت سرسبزی وزیبایی شهر خود کوشا باشیم.ختم فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا