اخباراقتصادTOP

اولین فابریکۀ پروسس جلغوزه در کشور افتتاح شد

کابل/16جدی/باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسم افتتاح فابریکه پروسس جلغوزۀ رحیم گردیزی، اشتراک و سخنرانی کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،

در این مراسم که در قصر چهارچنار ارگ برگزار شد و والیان پکتیا، پکتیکا، خوست و لوگر و شماری از بزرگان از طریق ویدیوکنفرانس در مرکز پکتیا وصل بودند، ابتدا عطاالله نصیب رییس واحد تسهیل سرمایه گذاری صحبت کرد و با یادآوری از سخنان رییس جمهوری که خزانه های پنهان وطن نمایان و مورد استفادۀ مشروع و شفاف قرار می گیرند، گفت که در زمینۀ جلوگیری از قاچاق جلغوزه و تولید، پروسس، بسته بندی و فروش آن، پیشرفت های قابل ملاحظه به میان آمده است.

وی از گروپ رحیم گردیزی به خاطر سرمایه گذاری شان، تشکر کرد و گفت که افغانستان سالانه ۲۴ هزار تن حاصلات جلغوزه دارد که در اثر توجه حکومت هر سال ده تا دوازده در صد افزایش یافته است و به هزاران تن از هموطنان ما زمینۀ کار را فراهم کرده است. وی گفت: ما خواهان سرمایه گذاران سایر سرمایه گذاران هستیم و اطمینان می دهیم که تمام سهولت های لازم را به آنان فراهم خواهیم کرد.

داکتر انوارالحق احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری ضمن تبریکی به خاطر گشایش فابریکه  پروسس جلغوزۀ رحیم گردیزی، گفت که این فابریکه به ابتکار و ترغیب رییس جمهوری ایجاد شد که با راه اندازی آن تولید و عاید جلغوزه افزایش یافته است و زنجیرۀ ارزش تقویت خواهد یافت. وی افزود که شرکت رحیم گردیزی در عرصه فولاد نام خوب دارد و آرزو داریم که در زمینۀ جلغوزه هم بدرخشد.

داکتر احدی خاطرنشان کرد که این گونه صنایع زراعتی در صنعتی کردن کشور موثریت خود را دارد. افغانستان تولید کننده و صادرکنندۀ جلغوزه است و با احیای جنگل های جلغوزه و سایر جنگل های برای تعداد زیادی از مردم کشور زمینه کار فراهم خواهد شد و عواید ملی افزایش خواهد یافت. وی افزود که به خاطر رشد صنایع زراعتی در این بخش، برای سرمایه گذاران حمایت و سهولت های همه جانبه را فراهم خواهیم کرد.

محمد یونس مهمند معاون هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه گذاری در صحبت هایش با تشکر از رییس جمهوری گفت که ما می خواهیم با توجه شما تمام پیداوار زراعتی افغانستان را مانند جلغوزه، تولید و پروسس کرد و برای آن بازاریابی کنیم. برای تشویق آن عده سرمایه گذاران که در اینجا سرمایه گذاری و ابتکار می کنند، باید مدال تفویض شود.  

محبوب گردیزی رییس فابریکه پروسس جلغوزۀ رحیم گردیزی گفت: از این که تاسیس این فابریکۀ بزرگ و معیاری در پکتیا به مردم امید به آینده را می دهد، خرسند هستم و به رییس جمهوری افتتاح این فابریکه را تبریک می گویم.     

محبوب گردیزی افزود که اگر سهولت های لازم برای آنان فراهم شود، در بخش برق نیز سرمایه گذاری خواهند کرد، زیرا با انجام این کار اشتغال زایی بیشتر و فقر کاهش می یابد. وی از سرمایه گذاران خواست که با سرمایه گذاری در بخش های مختلف، زمینه های کاری را به مردم فراهم کنند.

 بعد بنابر هدایت رییس جمهوری، والیان  پکتیا، پکتیکا، خوست و لوگر با قطع نوار فابریکۀ پروسس جلغوزۀ رحیم گردیزی را افتتاح کردند.

محمد اشرف غنی در سخنانش گفت: برای تمام هموطنان به ویژه گروپ رحیم گردیزی به خاطر افتتاح فابریکه متذکره، تبریک می گویم و برای قدردانی از این گام نیک، مدال تفویض خواهم کرد. سرمایه گذار هر ولایت باید در ولایت مربوطه اش این گونه سرمایه گذاری کند، زیرا این کار برای ثبات، همبستگی و انکشاف اقتصادی کشور تاثیر قابل ملاحظه دارد.

رییس جمهور گفت که با افتتاح این فابریکه پروسس جلغوزه، گردیز نه تنها از نگاه تاریخی بلکه از نگاه اقتصادی ارزش خود را نشان میدهد و این گام ارزنده را به همه مبارک می گویم. همچنان از اقدامات مردم پکتیا، پکتیکا و خوست در زمینه حفاظت از جنگل های جلغوزه تشکر می کنم.

رییس جمهوری با اشاره به نقش مردم در نگهداری جنگل ها گفت که به تمام مردم پیام من این است که احیای جنگل ها برای منفعت آنان است و در این بخش توجه و سرمایه گذاری اساسی خواهیم کرد.

محمد اشرف غنی به وزارت های زراعت، آبیاری و مالداری و صنعت و تجارت و واحد تسهیل سرمایه گذاری هدایت داد که به منظور احیای جنگل های جلغوزه و سایر جنگل ها، توجه به افزایش محصولات زراعتی و میوه ها، پروسس، دسته بندی و سایر عرصه ها، سرمایه گذاری را جلب کنند و با سرمایه گذاران و بخش خصوصی هماهنگی و همکاری کنند.

 رییس جمهوری گفت که افغانستان اکنون از طریق دهلیزهای هوایی با بیشتر از ۵۲ کشور وصل است، اما دهلیزهای زمینی نیز ضرورت است و باید فعال شوند. سرمایه گذاران مانند سرمایه گذاری در جلغوزه در بخش کرومایت نیز سرمایه گذاری اساسی کنند.

رییس جمهوری با تاکید گفت: سرمایه گذاران ما حامی اقتصاد کشور هستند و منطق بازار را درک می کنند، بناً از تمام مناسبات بین المللی به خاطر فراهم آوری سهولت ها به آنان، استفاده خواهد شد. وی افزود که سهل انگاری و ایجاد ممانعت در برابر سرمایه گذاران قابل قبول نیست.

رییس جمهوری در اخیر سخنانش گفت که سالانه یک میلیون هکتار زمین تحت آبیاری قرار می گیرد و افغانستان به مرکز پیداوار و صادرات زراعتی مبدل خواهد شد و زنجیرۀ ارزش تقویت خواهد یافت. وی افزود که پس از این هر سفیر افغانستان در خارج از کشور، در کنار سایر وظایف خویش، نمایندگان تاجران و سرمایه گذاران خواهند بود و در حصۀ بازاریابی و ایجاد سهولت های بیشتر به آنان باید تلاش کنند.# احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا