جهان

ایالت اندراپرادیش هند تقسیم شد

دهلی جدید –  ایرنا – 3 حوت – باختر
مجلس علیا ی هند با یک مصوبه به ماجرای منطقه "تلانگانا" پایان داد و این منطقه را به عنوان ایالت جدید از ایالت اندراپرادیش در جنوب شرق این کشور جدا کرد.
به گزار آژانس باختر به نقل از خبرگزاری ایرنا، پس از چند ماه اختلاف و تنش میان قانونگذاران هند بر سر تقسیم ایالت اندراپرادیش با مرکزیت شهر حیدرآباد ، بالاخره مجلس علیا لایحه مذکور را به تصویب رساند و هند دارای بیست و نه ایالت شد.
این لایحه در حالی به تصویب رسید که در میان مسوولان ایالت اندراپرادیش و مجلس نماینده گان هند در روزهای اخیر تنش های گسترده از جمله استفاده یک نماینده  این ایالت از گاز فلفل در صحن مجلس رخ داد.
"پی. جی. کورین" معاون رئیس مجلس علیا هند  در این باره گفت : ایالت جدید تلانگانا دارای ده منطقه است که شهر حیدرآباد مرکز ایالت اندراپرادیش را نیز دربر میگیرد.
پس ازشکل گیری کامل ایالت تلانگانا ، حیدرآباد به شهر مرکزی مشترک دو ایالت تبدیل می شود.
بر اساس سرشماری سال 2011 میلادی نفوس منطقه تلانگانا 35 میلیون و 287 هزار نفر بود که چهل و یک فیصد از ایالت اندراپرادیش را شامل میشود.
این ایالت جدید منابع آبی و دیگر منبع طبیعی فراوانی دارد ولی زمین آن چندان حاصلخیز نیست.
شهر حیدرآّباد مرکز ایالت اندراپرادیش در جنوب شرق هند با تولید هفتاد فیصد محصولات دوائی از جمله واکسین یکی از بزرگترین مراکز علم و تحقیقات تکنالوژی   زیست محیطی در هند به شمار می آید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا