سیاست

معاون دوم رییس جمهور: اصلاحات در نظام انتخاباتی یک روند طبیعی است

کابل باختر 18 دلو
در پیوند به اعلامیۀ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان مبنی بر تشخیص موارد اصلاحات نظام انتخاباتی جلسۀ امروز با حضور قانونپوه سرور دانش معاون دوم رییس جمهور و با شرکت رییس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد: معاون رییس جمهور در این جلسه تصریح کرد: اصلاحات در نظام انتخاباتی یک روند جاری است و از سال 1383 تاکنون قوانین مربوطه و چگونگی ساختار و صلاحیت نهادهای انتخاباتی همواره مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
وی باتوجه به اعلامیۀ ریاست جمهوری، از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا دیدگاه ها و نظریات خویش را در پیوند به ضرورت  اصلاح نظام انتخاباتی، محدودۀ این ضرورت و چگونگی آن مطرح کنند تا در مشورت و رایزنی های لازم با نهاد های ذیدخل،  تصمیم مقتضی در این زمینه اتخاذ گردد.
سپس رییس و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، در پیوند به اجندای جلسه به تفصیل نظریات خویش را مطرح کرده و تأکید ورزیدند که رهبری این کمیسیون در چار چوب قوانین مربوطه، از هرگونه اصلاحات در نظام انتخاباتی استقبال می کنند.
اعضای کمیسیون اما اعتبار و احترام به جایگاه نهاد های ملی چون کمیسیون مستقل انتخابات را برای تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون در کشور با اهمیت خوانده و اظهار داشتند که هرگونه اصلاحات انتخاباتی باید در چارچوب قانون و الزامات حقوقی صورت گیرد و از برخورد های سیاسی و سلیقه ای در این زمینه خود داری شود.
در پایان این جلسه معاون دوم رییس جمهور ضمن تاکید بر اعتبار و احترام به جایگاه قانونی نهاد های ملی چون کمیسیون مستقل انتخابات گفت؛ هرگونه اصلاحات در نظام انتخاباتی پس از بررسی های همه جانبه، با دقت و تدبیر لازم صورت خواهد گرفت .
طبق یک خبر دیگر:
در پیوند به اعلامیه ارگ ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و هدایت رییس جمهور مبنی بر بررسی مسایل مربوط به انتخابات و تشخیص موارد اصلاحی از سوی معاون دوم ریاست جمهوری، معاون دوم رییس جمهور در جلسه ای با حضور اعضای شبکۀ نهاد های جامعه مدنی افغانستان برای تحکیم روند انتخابات (اکسین)، چگونگی آغاز روند اصلاح انتخاباتی را به بحث و بررسی گرفت.
قانونپوه سرور دانش تصریح کرد که در رهبری حکومت وحدت ملی اصلاحات انتخاباتی یک امر جدی و مورد اجماع همه است.
وی افزود: بحث های مشورتی با نهاد های مرتبط در این زمینه آغاز شده و این روند با همکاری و هماهنگی نهاد های مدنی به پیش خواهد رفت.
وی از اکسین و دیگر فعالان مدنی خواست تا در امر فراهم شدن مقدمات مورد نیاز در خصوص ایجاد اصلاحات انتخاباتی نقش فعال داشته و دیدگاه های خویش در موارد مربو طه رسما با حکومت وحدت ملی شریک سازد.
اعضای اکسین و دیگر فعالان مدنی ضمن استقبال از  اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری مبنی بر تعهدِ آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و بررسی مسایل مربوط از سوی معاون رییس جمهور، دیدگاه ها و نظریات خویش را در بخش های مختلف و معطوف به اصلاح نظام انتخاباتی کشور ابراز داشته و بر تسریع این روند تاکید کردند.
آنان ضمن تأکید به هماهنگی رهبران حکومت وحدت ملی، آمادگی خویش را برای همکاری در جهت اصلاح نظام انتخاباتی و تشکیل نهاد که بتواند این مسؤلیت را به عهده گیرد، ابراز داشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا