سیاستاخبارامنیتTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

بازگرداندن تجهیزات نظامی افغانستان از سوی ایران، اقدام سازنده که دیگران باید آن را دنبال کنند

تبصره، کابل، ۱۸ جوزا، باختر
مسترد کردن، بخشی از تجهیزات نظامی از سوی ایران به افغانستان، یک آغاز خوب برای بازگرداندن، وسایل حربی افغانستان است که می تواند مشوق برای همسایه های دیگر ما هم باشد.
مبصرآژانس باختر مینگارد؛ با فروپاشی نظام جمهوریت در کشور بخشی از وسایل حربی افغانستان شامل هواپیما ها، وسایط ثقیله و جنگ افزارها از سوی افراد فرصت طلب و قاچاقبران اسلحه به چهار کشور همجوار افغانستان انتقال یافت.
ایران، پاکستان، تاجیکستان و ازبیکستان کشور هایی اند که بعد از سقوط نظام قبلی شاهد انقال بخشی عظیمی از جنگ افزار و وسایط نظامی افغانستان منجمله هواپیما های نظامی به آن کشور ها بودند، امارت اسلامی این وسایط و تجهیزات را جز سرمایه های ملی افغانان خوانده است و آن را مربوط به بیت المال در کشور میداند و بار ها از کشور های همجوار خواسته است که در بازگرداندن این وسایط و جنگ افزارها به افغانستان اقدام کنند.
اطلاعاتی وجود دارد که ایران روز گذشته بخشی از این تجهیزات را دو باره به افغانستان مسترد کرده است، این اقدام جمهوری اسلامی ایران را می توان نشانۀ از حسن نظر آن کشور برای همسایه داری خوب و احترام به مالکیت افغانان دانست.
این در حالی است که امارت اسلامی برای ایجاد یک ارتش ملی که باید جوابگوی نیازمندی های کنونی در افغانستان باشد کار میکند و برای داشتن چنین یک ارتش، امکانات حربی یک نیاز است، ایران با واگذاری این تجهیزات حسن نظر خود را برای تجهیزی ارتش در حالی ایجاد در افغانستان نشان داد.
آنچه را ایران انجام داد یک گام اولی و تشویق کننده برای کشور های دیگر همسایه افغانستان است که اسلحه و امکانات جنگی افغانستان را در تصاحب خود دارند.
آنانی که برای اعاده ثبات در افغانستان حرف های دارند، از رشد گروه های هراس افگن در افغانستان می گویند و یا اتهام های دیگری را به کشور ما می بندند، باید درک این را هم داشته باشند که فایق شدن به همچو مشکلات در افغانستان، نیاز به حمایت از نظام جدید در این کشور دارد، بازگشتاندن وسایط و وسایل حربی تاراج شده به افغانستان، می تواند گامی برای چنین یک حمایت باشد.
امید است که کشور های دیگر همسایه افغانستان که به نام های گونا گون وسایط ووسایل حربی افغانستان را در اختیار دارند از اقدام معقول و سازنده ایران پیروی کنند و هرچه زودتر وسایط حربی تاراج شده افغانستان را به این کشور مسترد کنند و در عمل اراده شان را برای همسایه داری نیک اثبات کنند و با این کار حمایت شان را از ایجاد ارتش در افغانستان بیان دارند که خواهد کوشید نگرانی های همسایه ها را از ناحیه ناامنی و بی ثباتی در افغانستان برطرف کند.
ایران در این راستا گام برداشته است امید دیگران آن را دنبال کنند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا