اخباراقتصاد

بانک جهانی هفتۀ بعد برای انتقال پول به افغانستان تصمیم می گیرد

کابل/ ۱۳قوس/ باختر

بانک جهانی برای انتقال پول به افغانستان تا یک هفتۀ دیگر تصمیم خواهد گرفت.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد: بانک جهانی هفتۀ گذشته اعلام داشته بود که در نظر دارد تا پنجصد ملیون دالر از یک ملیارد و پنجصد میلیون پول منجمد شده در صندوق بازسازی افغانستان را به این کشور بازگرداند .

در حال حاضر افغانستان یک و نیم ملیارد دالر در صندوق بازسازی افغانستان در بانک جهانی دارد که بعد از تحولات اخیر سیاسی در کشور به حالت  انجماد در آورده شده است .

بانک جهانی هفتۀ گذشته اعلام داشت که بخشی از این پول ها را آزاد می کند و در این خصوص مدیران ارشد بانک جهانی گفت وگو های غیر رسمی شان را آغاز کرده اند تا چگونه ۵۰۰ میلیون دالر را آزاد کنند.

به تعقیب گفت وگو ها غیر رسمی در داخل بانک جهانی ، این بانک با سپردن ۲۸۰ ملیون دالر به افغانستان موافقت کرد مگر حالا گفته شده است که این مقدار پول بعد از موافقه کشور های کمک دهنده به افغانستان آنهم از طریق سازمان ملل بر گردانده خواهد شد .

خبرگزاری رویترز به نقل از بانک جهانی می‌گوید که تمویل‌کنند‌گان در نظر دارند که تا دهم دسمبر در مورد پول‌های مسدود شده افغانستان و انتقال آن به این کشور تصمیم بگیرند.

خبرگزاری رویترزامروز اعلام داشت  که کمک‌کنند‌گان به صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) که توسط بانک جهانی مدیریت می‌شود، موافقت کرده‌اند که تا یک هفتۀ دیگر در مورد انتقال وجوه به آژانس‌ کمک‌های بشردوستانه تصمیم بگیرند.

باید گفت که امریکا حدود ۹ و نیم ملیارد دالراز دارایی های افغانستان را مسدود کرده است.

 آگاهان سیاسی و کارشناسان اقتصادی بر این باور اند که امریکا در صدد اعمال فشار اقتصادی بر دولت جدید در افغانستان است و کوشش دارد که با فشار های اقتصادی از نظام جدید در این کشور امتیاز بگیرد.

این در حالی است که امارت اسلامی افغانستان و شماری از کشور های دیگر به شمول روسیه و چین بر آزاد سازی فوری و بی قید و شرط دارایی های افغانستان تاکید کرده اند .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا