اخباراقتصاد

بانک جهانی ۹۷.۵ میلیون دالر به افغانستان کمک کرد

کابل/ 29 دلو/ باختر

هیئت مدیرۀ بانک جهانی امروز یک بستۀ کمک بلاعوض مالی  ۹۷.۵ میلیون دالری ادارۀ انکشاف بین المللی را که بخش فراهم کنندۀ کمک های مالی گروه بانک جهانی برای فقیرترین کشورهای جهان است، برای افغانستان تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ هیئت مدیره بانک جهانی گفت که این کمک جدید در راستای فراهم سازی مداوم حمایت های نقدی برای افغانان آسیب دیده از خشکسالی و شیوع ویروس کرونا و همچنان بهبود شرایط مصوونیت غذایی در افغانستان به مصرف خواهد رسید. بخشی از این کمک مالی برای ایجاد یک سیستم هشدار دهنده و پاسخگویی زودهنگام به تاثیرات خشکسالی در افغانستان هزینه خواهد شد.

این کمک جدید مالی در چوکات پروژۀ هشدار اولیه و پاسخگویی زودهنگام به تاثیرات خشکسالی در افغانستان (انعطاف) هزینه خواهد شد. قرار است این پروژه اقدامات و فعالیت های جاری در بخش کمک های بشری را تقویت کند و کمک های نقدی بدون قید و شرط و فرصت های کار در بدل پول را برای حدود ۲،۲ میلیون تن در ۷۸ ولسوالی که از ناحیۀ خشکسالی و عدم مصوونیت غذایی آسیب دیده اند، فراهم کند.

این پروژه به گونۀ مستمر و منظم کمک های مالی مورد نیاز را برای خانواده های آسیب پذیر روستایی در سراسر کشور جهت تقویت شرایط زندگی آنان قبل از وقوع و در جریان خشکسالی فراهم می کند. هم چنان این پروژه دولت افغانستان را کمک خواهد کرد تا که خدمات بهتر در زمینۀ دسترسی به معلومات پیرامون چگونگی آب و هوا و تغییرات اقلیمی ارائه کند و یک سیستم واحد هشدار دهندۀ اولیه به منظور تقویت ساختار های پاسخگو و افزایش آمادگی ها در برابر آفات طبیعی در میان جوامع آسیب پذیر ایجاد کند.

این کمک مالی جدید ادارۀ انکشاف بین المللی بخشی از یک بستۀ کمکی ۲۲۲،۵ میلیون دالری برای پروژۀ انعطاف است که ۱۱۵ میلیون دالر آن از را  صندوق بازسازی افغانستان که به نمایندگی از ۳۴ نهاد بین المللی و کشورهای کمک کننده که آن را بانک جهانی مدیریت می کند، ۸ میلیون دالر آن را سازمان جهانی خطرات مالی و ۲ میلیون دالر دیگر آن را صـندوق وجهی برنامۀ انعطاف پذیری در برابر تغییرات اقلیمی فراهم  می کند.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان در این زمینه گفت: “افغانستان در زمرۀ کشورهایی قرار دارد که بیشتر از هر کشور دیگر از تغییرات اقلیمی و آفات طبیعی متاثر شده است و سیستم ضعیف پاسخگویی این کشور در برابر تغییرات آب و هوا، این کشور را به مراتب بیشتر آسیب پذیر کرده است. این بسته کمک مالی جدید دولت افغانستان را کمک خواهد کرد که در راستای کاهش تاثیرات زیان بار خشکسالی که میلیون ها افغان را با فقر روبه رو کرده است، اقدمات موثر روی دست گیرد.

درآمد بیشتر خانواده ها در روستاهای افغانستان وابسته به زراعت اند، به همین دلیل خشکسالی دوام دار و کاهش بارندگی ها، سبب افزایش عدم مصوونیت غذایی شده است.

قراراست که این پروژه را وزارت احیا و انکشاف دهات تطبیق کند و در نتیجۀ آن ریاست انسجام و پاسخ به حوادث طبیعی در مرکز ملی عملیات اضطراری تقویت یابد. علاوه بر آن در نظراست که یک مرکز منابع مدیریت خطرات طبیعی نیز در ساختار وزارت احیا و انکشاف دهات به این پروژه تاسیس شوند.

نازیلاعزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا