سیاستاخبارTOP

بایدن؛ افغانستان دیگر متحد استراتیژیک امریکا نیست / امارت اسلامی؛ از این اقدام نگران نیستند

کابل، 22 سرطان، باختر
افغانستان در روابط خود با جهان متکی به راهکار متوازن بین المللی است و مشارکت در پیمان های نظامی را به سود خود نمیداند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ کاخ سفید اخیرا اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس جمهور امریکا قصد دارد نام افغانستان را از میان متحدان غیر ناتوی واشنگتن حذف کند.
امریکا در جولای ۲۰۱۲ در زمان ریاست جمهوری بارک اوباما ٬درست زمانی که در افغانستان حضور فعال نظامی داشت این کشور را به‌ عنوان متحد اصلی غیرناتوی خود معرفی کرده بود.
جوبایدن در این نامه که به روز چهارشنبه، ۱۵ سرطان به کنگره امریکا فرستاده است گفته است «می‌خواهم در مورد قصدم برای لغو کردن موقف افغانستان منحیث متحد عمده غیرناتو به شما آگاهی دهم.»
این موقعیت از سوی امریکا به کشورهایی داده می‌شود که دارای روابط استراتژیک کاری با آن کشور اند اما عضو ناتو نیستند.
باید گفت که حضور نیروهای خارجی در افغانستان در بیست سال گذشته و یا هم شمولیت نمادین این کشور در زمره کشورهای متحد استراتیژیک امریکا برای بهبود وضعیت امنیتی و یا اقتصادی در افغانستان هیچگاه سودآور تمام نشد٬ برخلاف چنین یک وضعیت برای افغانستان حساسیت برانگیز بود ٬زیرا بیشتر کشور های اطراف افغانستان و منطقه مخالف حضور نظامی امریکا در این کشور بودند و ادامه آن را مانع در رشد همکاری های منطقه یی میدانستند.
حضور پر آشوب امریکا و متحدین آن در افغانستان٬ افغانستان را از ایده داشتن یک سیاست متوازن بین المللی دور کرده بود و بی باوری ها را در برابر این کشور بیشتر کرده بود٬ بخصوص کشور های چون روسیه٬ چین٬ ایران… که در بستر تضاد منافع با امریکا قرار داشتند خواستار برگشت افغانستان به کشور بیطرف در تعاملات جهانی بودند.
تصمیم بایدن رئیس جمهوری امریکا مبنی بر خارج کردن افغانستان از فهرست همکاران استراتیژیک امریکا هیچ تاثیری بر اوضاع کنونی افغانستان ندارد٬ زیرا با استقرار دو باره امارت اسلامی در افغانستان٬ امارت اسلامی خود به چنین همکاری های نقطه پایان گذاشت و تاکید بر این کرد که با اتخاذ یک راهکار متوازن در پی احیا روابط با جهان خارج است.
همچنان امارت اسلامی در واکنش به تصمیم جو بایدن، مبنی بر حذف افغانستان از فهرست متحد اصلی خارج از ناتوی آمریکا، گفته‌اند که از این اقدام نگران نیستند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در تویتی نوشته است که این عنوان برای افغانستان «منفعتی» نداشته است.
او همچنان گفته است« در بیست سال گذشته شهروندان از همین ناحیه متضرر شده‌ اند و کدام خاطره‌ خوبی از آن ندارند»
مجاهد تاکید داشته است امارت اسلامی در بخش‌های دیپلماتیک و تجارتی خواهان روابط خوب، مثبت و قابل اعتماد با کشورها است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا