سیاستاخبارجهان

بایدن؛ مردی که باخت

کابل، ۲۳ جوزا، باختر
جوبایدن در سال ۲۰۲۰م بعد از آن که دونالد ترامپ را در یک انتخابات جنجالی شکست داد به عنوان چهل و نومین رئیس جمهوری امریکا به قصر سفید راه یافت.
او با این وعده که امریکا را به یک سمت مناسب اقتصادی هدایت میکند، تورم را کاهش می دهد٬ اشتغال زایی می کند و اتوریته از دست رفته امریکا در جهان را که در زمان حمکروایی ترامپ شکل گرفته بود دوباره احیاَ میکند و وعده های دیگر به قصر سفید پا گذاشت.
همین وعده بود که مردم امریکا را وا داشت به این سناتور سابق دموکرات رای دهند٬ مگر حالا که بایدن رئیس جمهوری قدرتمند ترین کشور جهان است دیگر آن اعتبار و محبوبیت خود را ندارد٬ دلیل هم واضح است٬ او به وعده هایش وفا نکرده است٬ امریکایی ها به شدت نگران وضعیت تورم٬ ازدیاد مشکلات اقتصادی و وضعیت ناهنجار اجتماعی در کشور شان اند و خشونت ناشی از حمل سلاح در امریکا که روزانه از مردم بخصوص کودکان در مکاتب آنکشور قربانی میگیرد به این نگرانی ها افزوده است.
در بیرون از امریکا هم بایدن دیگر مردی مورد اعتماد نیست٬ او با آن که با داخل شدن در قصر سفید نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کرد و به طولانی ترین جنگ امریکا در خارج از آن کشور خاتمه بخشید٬ مگر زندان گوانتامو را که وعده بستن آن را داده بود بسته نکرد٬ برخلاف انتظاربه جای راه تعامل با مردم افغانستان که بیست سال تمام رنج تجاوز امریکا را بدوش کشیده بودند٬ از راه کینه و انتقام به پیش آمد و میلیارد ها دالر از دارایی این کشور را مسدود کرد و در مدت زمان کوتاه بعد از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان٬ با جانبداری از اوکراین٬ امریکا را درگیر بحران با روسیه کرد و برخلاف انتظار و سنجش که امریکایان داشتند٬ این جنگ تبعات زیان باری اقتصادی برای امریکا و متحدین غربی آن داشت٬ در حالی امریکا تحت اداره بایدن می توانست از جلوگیری چنین یک جنگ تباه کن جلوگیری کند.
حالا تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت جو بایدن و اعتماد به دولت وی همزمان با افزایش چشمگیر تورم در امریکا، به شدت کاهش یافته است.
موسسه اکادمیک ‹کوئینیپیاک› امریکا از نارضایتی بی سابقه امریکایی ها به رئیس جمهوری فعلی کشورشان خبر می دهد. بر اساس این نظر سنجی٬ تنها ۳۳ درصد مردم امریکا از کار بایدن رضایت دارند و بیش از نیمی از آنها (۵۵ درصد) از وی ناراضی هستند.
رضایت ۳۳ درصدی از بایدن در میان امریکایی ها به پایین ترین میزانی رسیده که وی در نظرسنجی های ملی این نهاد اکادمیک در ۱۳ آپریل ۲۰۲۲ و ۱۲ جنوری ۲۰۲۲ دریافت کرد.
در نظرسنجی روز ۸ جون، این نهاد، ۷۹ درصد دموکرات ها از نحوه کار بایدن راضی هستند درحالی که این احساس در میان جمهوری خواهان ۶ درصد و طرف های مستقل ۲۵ درصد است.
همزمان بر نظرسنجی فوق، یک تحقیق از نهاد اکادمیک مون موث امریکا در نیمه ماه می با ارائه تصویری از بی اعتمادی رای دهندگان به دولت فعلی امریکا نشان می دهد که ۷۹ درصد از آنها معتقد اند واشنگتن در مسیر درستی قرار ندارد.
مهمتر این که؛ در نظر سنجی موسسه TouGov امریکایی٬ پوتین رئیس جمهوری روسیه٬ نزد امریکایان قدرتمند تر ار بایدن تبارز کرده است.
شبکه خبری الجزیره گفته است تنها ۳۰ درصد از ۱۵۰۰ آمریکایی که در نظر سنجی پایگاه شرکت کردند، بایدن را رئیس جمهوری “قدرتمند” توصیف کردند، این درحالی است که ۵۷ درصد از آنها پوتین را رئیس جمهور قدرتمندی می دانستند.
در این نظر سنجی بیش از یک سوم از آمریکایی‌های دید مثبتی نسبت به بایدن داشتند، در حالی که تنها ۹ درصد نظر مثبت نسبت به پوتین داشتند.
از دید امریکایان مداخله در اوکراین و قضایای دیگری جهانی دلیل عمده کاهش محبوبیت بایدن است٬ یعنی امریکایان دیگر نمی خواهند درگیر بحران شوند که هزینه آن را امریکا متقبل می شود و سودی هم برای آن کشور ندارد٬ مثال واضح در این مورد مداخله و جنگ بیست ساله آنکشور در افغانستان است که انتهای آن شکست و عقب نشینی از افغانستان بود.
در این نظر سنجی ۵۳ درصد از پاسخ دهندگان گزینه بی طرفی را ترجیح دادند،
این نظر سنجی ها نشان دهنده رویکرد نا درست امریکا و رهبری آن در قبال مسایل جهانی است٬ این کشور بیشتر تلاش دارد که از مسند قدرت و زور وارد قضایا جهانی شود و بیشتر علیه کشورهای مخالف خود از حربه تحریم کار میگیرد٬ روس ها و ایرانی ها را تحریم اقتصادی میکند٬ دارایی های مردم افغانستان را بدون هیچ توجیه یی مصادره و حاتم بخشی میکند و رویکرد دشمنانه را در برابر بسیاری ملل٬ بخصوص کشور های اسلامی در پیش گرفته است٬ رویکرد کین توزانه که انجام آن باخت است و بایدن بازنده اصلی چنین یک رویکرد دور از خرد سیاسی است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا