سیاستاخبارگزارش ها

با تشدید اختلافات میان امریکا و پاکستان، هیئت امنیتی پاکستان به واشنگتن می رود

کابل/  ۵  اسد / باختر

 امریکا مقام های امنیتی و استخباراتی پاکستان را به آن کشور فرا خوانده است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که در خواست سفر این مقام ها به امریکا بعد از آن مطرح شد که جنگ در افغانستان تشدید یافته است و طالبان پیشروی ها کرده اند،پیشروی های طالبان خلاف انتظار امریکا است.

رسانه های پاکستانی گفته اند که احتمال دارد میان امریکا و پاکستان در مسئله افغانستان معاملات مخفی وجود داشته باشد و امریکا پیشروی های طالبان را خلاف ورزی های پاکستان در برابر خود می داند.

 امریکا با آن که برای خروج قطع یی از افغانستان تصمیم گرفته است، مگر منافع در منطقه به خصوص افغانستان دارد مگر پیشروی های اخیر طالبان می تواند مواردی از برنامه های امریکاییان را در منطقه و افغانستان آسیب رساند.

این رسانه ها گفته اند که پاکستان در برابر امریکا متعهد شده است که طالبان را مدیریت می کند، مگر حالا وضعیت به گونه یی نیست که امریکا می خواهد.

گفته شده است که با  تشدیدبحران در افغانستان اختلافات عمیق میان اسلام‌آبادو واشنگتن باردیگر برجسته شده است  و بار دیگر بی اعتمادی در مناسبات دو کشور اوج گرفته است و همزمان با اوج فضای بی‌اعتمادی دو کشور،دولت بایدن از مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی پاکستان برای سفربه واشنگتن دعوت کرده است.

مطبوعات پاکستان گفته اند که به زودی مشاور امنیت ملی پاکستان به امریکا خواهد رفت مگر او در این سفر تنها نیست ، فیاض حمید رییس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان ‹ آی اس آی ›  او را در سفر به واشنگتن همراهی خواهد کرد سازمانی که در عمق فجایع جاری در افغانستان دخیل است با بحرانی شدن اوضاع در افغانستان، روابط اسلام آباد با کابل و دهلی سخت متاثر شده است و امریکا این را نمی خواهد .

این در حالی است قرار است که به زودی یک هیئت بلند پایۀ دیپلماتیک امریکا به دهلی و سپس به کابل سفر خواهد کرد در حالی که برای بازدید از اسلام آباد هیچ برنامه یی روی دست ندارد.

مطبوعات پاکستان به قول از کار شناسان سیاسی آن کشور نگاشته اند که امریکا تصمیم گرفته است که گفته هایش را به جای آن که از مجرای دیپلماتیک با پاکستان مطرح کنند،صلاح دانستند که آن را به گونه یی مستقیم با مسوولان نظامی و استخبارتی پاکستان که درگیر جنگ استخباراتی با هند و افغانستان اند مطرح کنند.

این  کارشناسان گفته اند عمق اختلافات آمریکا و پاکستان به ویژه در بحث افغانستان باعث شده است که  فضایی مناسب برای سفر هیئت بلندپایه دیپلماتیک امریکا به اسلام‌آباد مهیا نشود.

سفر مقام‌های امنیتی پاکستانی قرار است هفته جاری انجام شود و به گفته منابع آگاه مُعید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان با همتای آمریکایی خود و جنرال فیاض حمید با رییس سازمان سیا دیدار خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی پاکستان در اوایل سال جاری در ژنیو با همتای امریکایی خود دیداری داشت

معید یوسف هفتۀ گذشته در گفت ‌وگو با شبکه پاکستانی “جیو نیوز” اعتراف کرد که میان اسلام آباد و امریکا اختلافاتی بروز کرده است مگر او این اختلافات را ناشی  از آن می داند که اسلام آباد با ایجاد پایگاه امریکایان در پاکستان مخالفت کرد.

مگر آگاهان سیاسی پاکستان می گویند که مخالفت با ایجاد پایگاه نمی تواند دلیل سردی روابط میان دو کشور باشد، اصلا امریکا به پایگاه در پاکستان نیاز ندارد و با انجام چهار حمله هوایی که در اواخر هفته گذشته بر مواضع طالبان در جنوب افغانستان توسط امریکا صورت گرفت این پیام را به کشور های منطقه منجمله پاکستان داد که می تواند بی نیاز از کشور های همسایه افغانستان دست به عمل بزند‹ حمله های اخیر هوایی امریکا بر طالبان از پایگاه های این کشور در قطر و خلیج فارس سازماندهی شده بود›

گفته شده است که اسلام آباد تلاش‌های زیادی  برای ترمیم روابط با آمریکا کرده است مگربا واکنش ادارۀ جو بایدن سرد بوده است زیرا پاکستان در  اغوا  کردن مهارت زیادی دارد و امریکا درک کرده است که سال ها از سوی پاکستان اغوا شده است، در میان رسانه های پاکسانی اکسپرس تریبیون روزنامه مطرح پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور نوشته است؛ مقامات  دراسلام‌آباد اعتراف کرده اند که تلاش آنان برای ترمیم روابط با واشنگتن با واکنش و جواب منفی کاخ سفید مواجه شده است.

روزنامه «جنگ» روز دوشنبه در سرمقالۀ خود با اشاره به اوضاع افغانستان و این که این موضوع دستور کار اصلی سفر هیئت امنیتی اسلام آباد به واشنگتن است، نوشته است؛ تشدید بحران افغانستان و ادعای پیشروی طالبان ثابت می‌کند که پاکستان  به جای برقراری صلح بیشتر به خروج سریع خارجیان از میدان جنگ اصرار دارد درحالی که امریکا با پاکستان مصروف چانه زنی ها برای منافع منطقه یی خود است.

با اعلام زمان و معیاد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و با اشتیاق که  بایدن نسبت به پاکستان داشت رسانه های افغانی ، امریکایی و اروپایی همه به این عقیده اند که بایدن در تلاش است که مدیریت جنگ افغانستان را به اسلام آباد بسپارد مگر اسلام آباد زیاده رویی های زیادی کرده است که به میل امریکا نیست. 

در همین حال کریس الکساندر سفیر پیشین کانادا در افغانستان بار دیگر تاکید کرده است، تا زمانی که پاکستان تحریم نشود صلح در افغانستان تامین نخواهد شد.

او گفته است؛ افغانستان تنها با حمایت قوای هوایی امریکا از نیروهای امنیتی افغان و وضع تحریم علیه پاکستان به صلح می‌رسد، در غیر آن جنگ در افغانستان ادامه خواهد داشت.

کریس الکساندر پیش از این نیز بارها پاکستان را عامل اصلی ادامه جنگ در افغانستان خوانده است و تاکید کرده  است تا زمانی که این کشور مورد تعزیرات شدید بین‌المللی قرار نگیرد به مداخله خود در امور افغانستان پایان نخواهد داد.

آنچه را که رسانه های پاکستانی در خصوص روابط واشنگتن و اسلام آباد گفته اند نشان می دهد که افغانستان دچار یک توطیه و یک معامله دیگر است در حالی که افغانان به نام های مختلف یکدیگر را می کشند و تنها پاکستان و غربیان اند که از این وضعیت ناهنجارسود می برند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا