سیاستاخبارگزارش ها

با مشکلات جاری در افغانستان باید با دید عاطفی برخورد کرد نه سیاسی

کابل/ ۲۴سنبله/ باختر

با آن که مسوولان امارت اسلامی از کمک یک میلیارد دالری جامعۀ جهانی با افغانستان استقبال کرده اند از امریکا و نهادهای بین المللی خواسته اند که دارایی های منجمد شده این کشور را آزاد کنند.

این در حالی است که شماری از کشور های جهان به روز دوشنبه در یک نشست در شهر ژنیو سویس متعهد به پرداخت اضافه از یک ملیارد دالر برای افغانستان شدند، در حال حاضر افغانستان دچار مشکلات اقتصادی است که بیشتر به منجمد شدن دارایی های افغانستان و بسته بودن سرحدات کشور ارتباط دارد.

امریکا حدود ده ملیارد دالر افغانستان را منجمد کرده است و بانک جهانی و نهاد های دیگر پولی در جهان هم، یا دارایی های افغانستان را بسته اند و یا هم کمک های مالی شان را با این کشور متوقف کرده اند.

امریکا و نهاد های بین المللی برای استرداد دارایی های افغانستان و یا هم ادامۀ کمک های پولی با این کشور شرایط  گذاشته اند در حالی که حل مشکلات اقتصادی باید بیشتر با دید عاطفی دنبال شود و نباید از اقتصاد به عنوان حربه یی برای منافع سیاسی استفاده کرد.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه روز گذشته از کمک های تازۀ جامعه بین المللی با افغانستان استقبال کرد و بار دیگر تاکید داشت که امارت اسلامی با تمام کشورهای جهان خواستار روابط نیک و دوجانبه است و با کشورهای کمک کننده همکاری می‌کند واز توزیع شفاف این کمک‌ها به مردم افغانستان اطمینان داد.

کشورهای کمک کننده گفته اند که کمک‌ها را از طریق سازمان‌ها و نهادهای مددرسان به مردم نیازمند توزیع می‌کنند.

متقی همچنان از بانک انکشاف آسیایی و بانک انکشاف اسلامی خواست تا به افغانستان در بخش‌های انکشافی کمک کنند.

امارت اسلامی با آن که از کمک های تازۀ جهانی با مردم این کشور استقبال کرده است، خواستار رهایی دارایی منجمد شده افغانستان نیز شده است.

سرپرست وزارت خارجۀ امارت اسلامی از منجمد شدن پول‌های افغانستان  از سوی امریکا انتقاد کرد و این کار را یک اقدام ظالمانه خواند و گفت مسایل بشری را نباید به سیاست ربط بدهیم.

او بار دیگر تاکید کرد که افغانستان به شمول امریکا خواستار ادامۀ روابط خوب با همه کشور ها است.

متقی گفت که امارت اسلامی در تلاش بهبود وضعیت اقتصادی کشور است و می‌کوشد تا زمینه‌های سرمایه گزاری در افغانستان بیشتر شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا