جهان

بحران سوریه به شورای امنیت می‌رود

کابل باختر 7 دلو

قدرت‌های غربی و اتحادیه عرب سرگرم تدوین قطعنامه‌ای برای محکوم کردن رژیم بشارالاسد هستند. در طرحی که هفته دیگر به "شورای امنیت" ارائه خواهد شد تدابیر تحریمی علیه سوریه پیشنهاد می‌شود. اما احتمال دارد روسیه آن را وتو کند.

فرانسه و بریتانیا دو عضو دایمی شورای امنیت، عزم خود را مبنی بر برکناری بشارالاسد از قدرت آشکار کرده‌اند. برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «شورای امنیت باید از تصمیمات دلیرانه اتحادیه عرب حمایت کند. کشورهای عربی می‌کوشند به خشونت و خفقان در سوریه پایان دهند و راه حلی برای بحران سیاسی این کشور بیابند.»

 به گفته منابع دیپلماتیک شورای امنیت، حداکثر تا هفته آینده، با همکاری اتحادیه عرب و قدرت‌های غربی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه رژیم بشارالاسد تدوین خواهد شد.

 به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، شورای امنیت باید به دنبال تضمین‌های بین‌المللی کافی باشد، تا طرح اتحادیه عرب روی کاغذ نماند و درعمل به اجرا درآید.
طرح تازه "اتحادیه عرب" از بشارالاسد درخواست می‌کند که قدرت را به معاون خود واگذار کند، تا راه برای تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات سراسری در سوریه باز شود.

باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود در رابطه با اوضاع سوریه گفت که رهبر این کشور "به زودی پی خواهند برد که چرخ تحولات برگشت‌ناپذیر است".

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بار دیگر تکرار کرد که کشورش هم با اقدامات تحریمی علیه سوریه و هم با دخالت نظامی در این کشور مخالف است.

 هنوز روشن نیست که روسیه در برابر قطعنامه‌های احتمالی علیه سوریه چه موضعی اتخاذ خواهد کرد، اما بعید نیست که هرگونه قطعنامه‌ای را وتو کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا