سیاست

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی:تا هنوزنتایج انتخابات پارلمانی هیچ ولایت نهایی نشده است

کابل 11 جدی / باختر
سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی میگوید که این نهاد منتظر است تا تمامی نتایج ابتدایی  انتخابات پارلمانی ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شود که پس رسید گی به شکایات ، نتایج نهایی تصمیم خود را صادرکنیم .
این درحالیست که  برخی ازنهاد های ناظرانتخابات با انتقاد از تاخیر دراعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ، ازکمیسیون شکایات  انتخاباتی خواسته اند تا هرچه زودتر به شکایت های ناشی از اعلام نتایج ابتدایی بیش از سی ولایت رسید گی کند وفیصله هایش را دراین پیوند نهایی سازد .
علی رضا روحانی دبیر وسخنگوی  کمیسیون شکایات انتخاباتی دراین مورد به خبرنگار آژانس  باختر گفت:  ما منتظر هستیم که کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی را اعلان کند تا بتوانیم طبق زمانی که بر اساس قانون تعیین شده است،‌ به شکایت‌ها رسید‌گی کنیم و در پیوند به نتایج نهایی تصمیم‌ کمیسیون شکایات انتخاباتی  را صادر کنیم .
روحانی افزود: از لحاظ قانونی وقت ما زمانی آغاز می‌شود که نتایج ابتدایی تمامی ولایت‌ها به گونه‌ کامل اعلام شود،‌ اما رسیده‌گی‌های ابتدایی را آغاز کردیم ولی تاکنون نتایج انتخابات پارلمانی هیچ ولایت نهایی نشده است .
درهمین حال یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به رسانه های گفته است که  کمیسیون شکایات انتخاباتی  مکلف است پس از 48 ساعت از اعلام نتایج ابتدایی هر ولایت کارش را آغاز کند ونیا ز نیست منتظر اعلام نتایج ابتدایی تمام ولایت ها باشد .
براساس قانون انتخابات ، پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ،کمیسیون شکایات  انتخاباتی مکلف است درمدت یک ماه وچهارروز فهرست برند گان انتخابات رانهایی و برای اعلام دراختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهد یعنی چهار روز ازاین معیاد  برای درج شکایات و استیناف طلبی  از سوی نامزدان معترض به نتایج ابتدایی انتخابات اختصاص داده شده است وسی روز دیگر آن مربوط به مراحل رسید گی  به شکایات و تهیه فهرست  نهایی نامزدان برنده  انتخابات است
درهمین حال معاذالله دولتی عضو کمیسیون مستقل انتخابات با تاکید از کمیسیون شکایات انتخاباتی  خواسته  تا نتایج انتخابات آن دسته  از ولایاتی را که معیاد رسید گی به شکایات آن ها تکمیل شده است ، نهایی ساخته وبرای اعلام دراختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار دهد به گفته  وی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی نیز مطابق روند اعلام نتایج ابتدایی انتخابات به صورت تدریجی همگانی میشود. جاوید روشان 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا