اقتصاد

برگزاری کنفرانس منطقه‌ یی «توانمندسازی زنان در افغانستان»

کابل 17  سنبله باختر
کنفرانس منطقه‌ یی «توانمندسازی زنان در افغانستان» به‌تاریخ ۱۵ سنبله سال جاری به ابتکار جمهوری قزاقستان و در هماهنگی با حکومت افغانستان، در شهر آستانه برګزار گردید.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر، در این کنفرانس، نمایندگان عالی‌رتبه زنان از کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، آذربایجان و جمهوری مردم چین؛ و نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا اشتراک نموده بودند. علاوه بر بانو عادله راز، معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، هفت تن از زنان افغان، به‌شمول دلبر نظری وزیر امور زنان، حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، و خانم کامله صدیقی، معین وزارت صنعت و تجارت، در این کنفرانس از افغانستان نمایندگی نمودند.
به اساس پیشنهاد حکومت افغانستان، موضوع اصلی بحث‌ها در کنفرانس آستانه را توانمندسازی اقتصادی زنان تشکیل میداد. نمایندگان افغانستان در پنل‌های مختلف در این کنفرانس صحبت نمودند و ضمن اشاره به دست‌‌آوردهای حکومت افغانستان در راستای توانمندسازی زنان، چالش‌های موجود در این عرصه را برشمردند و از کشور‌های اشتراک کننده تقاضا نمودند تا علاوه بر فراهم نمودن زمینۀ تحصیلات عالی برای زنان افغان، در راستای دسترسی زنان تجارت‌پیشه افغان به مارکیت‌ کشورهای منطقه تلاش‌های عملی صورت گیرد.
غیرت عبدالرحمن‌اوف، وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان و بانو عادله راز در مراسم پایانی این کنفرانس یک‌روزه سخنرانی نمودند و نهایی شدن اعلامیه آستانه در مورد «توانمندسازی زنان در افغانستان» را نشانه‌ای عزم قوی کشورهای اشتراک کننده در راستای توانمندسازی زنان در افغانستان و منطقه خواندند.
بانو راز ضمن اشاره به برنامه‌های حکومت افغانستان برای توانمندسازی زنان، به خصوص در چارچوب کنفرانس رکا و پروسه استانبول، بحث‌ها و پیشنهاد‌های مطرح شده در پنل‌های کنفرانس آستانه را برای توانمندسازی زنان سازنده عنوان نمود و از جمهوری قزاقستان، جمهوری اوزبکستان، و اتحادیه اروپا به‌خاطر تعهد جدید آنها در راستای فراهم نمودن زمینه‌ای تحصیلات عالی و آموزش‌های حرفه‌ای برای بانوان افغانستان در پوهنتون‌های جمهوری قزاقستان و اوزبکستان ابراز امتنان نمود.
در اعلامیه این کنفرانس، از دست‌آوردها و تلاش‌های حکومت افغانستان در راستای توانمندسازی زنان قدردانی گردیده و کشورهای اشتراک کننده حمایت شان را از طرح توانمندسازی اقتصادی زنان در چارچوب کنفرانس رکا اعلام نمودند. هم‌چنان، در اعلامیه ایجاد یک شورای مشورتی متشکل از زنان بانفوذ در منطقه پیش‌بینی و بر دایر شدن کنفرانس منطقه‌ یی «توانمندسازی زنان در افغانستان» در سال ۲۰۱۹ تاکید گردیده است. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا