سیاستاخبارجهان

بریتانیا: از خشونت برای تغییر سیاسی در افغانستان حمایت نمی کنیم

کابل ۳۰ جوزا باختر
بریتانیا اعلام داشته است که از خشونت برای تغییر سیاسی در افغانستان حمایت نمی کند، موضع گیری بریتانیا با استقبال امارت اسلامی مواجه شده است.
دولت بریتانیا در یک بیانیه رسمی تاکید کرده است؛ کسانی که خشونت را برای اهداف سیاسی در افغانستان تحریک می‌کنند، پشتیبانی نکرده و اجازه نمی‌دهد که خاک بریتانیا برای چنین برنامه‌ها کار گرفته شود.
در بیانیه دولت بریتانیا آمده است: «دولت بریتانیا از هیچ شخصی به شمول شهروندان افغانستان که از راه خشونت به دنبال تغییرات سیاسی و یا هم از فعالیت‌هایی که خشونت را برای اهداف سیاسی در افغانستان تحریک می‌کنند، پشتیبانی نکرده و اجازه نمی‌دهد که خاک بریتانیا برای چنین برنامه‌ها استفاده شود. برای تامین صلح و ثبات، ارائه حمایت‌های بشردوستانه اساسی به مردم افغانستان و رسیده‌گی به نگرانی‌های مشترک در باره امنیت هیچ جایگزینی به غیر از تعامل عملی با اداره کنونی افغانستان وجود ندارد.»
در بیانیه تاکید شده است که هر گونه خشونت به سود افغانستان و جامعه جهانی نیست و هر گونۀ حمله هراس‌افگنانه را محکوم می‌کند.
قبل از این سفیر بریتانیا برای افغانستان که در حال حاضر در دوحه قطر فعالیت خود را دنبال میکند گفته بود که بریتانیا مخالف فعالیت های مسلحانه برای تغییرات سیاسی در افغانستان است.
امریکا و ناروی هم مخالفت شان را با فعالیت های مسلحانه در افغانستان بیان داشته اند و سازمان ملل هم گفته است که مخالف خشونت به هر نام و عنوانی در افغانستان است.
امارت اسلامی موضع تازه بریتانیا را در برابر افغانستان می‌ستاید. سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که دوام ثبات در افغانستان به سود تمامی کشورهای منطقه و جهان است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفته است «موقف بریتانیا را تایید می‌کنم که کسی که در پی آشوب و تلاش نظامی باشد، حمایت نکنند. از تمام کشورها خواهان این استیم ،از کسانی که اراده شوم در افغانستان دارند، ناامنی را دامن می‌زنند یا به گونۀ دست به اسلحه می‌زنند، با آنان هیچ نوع تعامل نداشته باشند و آنان را تحریم کنند»
باید گفت در این اواخر صدا ها به نام های گونه گون شنیده می شود که خود را مخالفان سیاسی و نظامی امارت معرفی کرده اند، بعضی از چهره ها هم در بیرون از افغانستان با سفر به کشور های مختلف تلاش کردند که به خود هویت و موقف بخشند مگر کمتر موفق شدند که توجه را بخود جلب کنند.
امارت اسلامی تاکید دارد که مخالف نظامی وسیاسی ندارند و در برابر آنانی که امنیت را اخلال کنند با شدت برخورد میکنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا