اخبارصحت

بزرگداشت از روز جهانی قابله‌ها / جمعیت هلال‌احمر قطر برای قابله‌های افغانستان زمینۀ آموزش معیاری را فراهم می‌سازد

کابل، 25 ثور، باختر
وزارت صحت‌عامه با همکاری جمعیت هلال‌احمر قطر با شعار«صد سال پیشرفت» از روز جهانی قابله‌ها بزرگداشت کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ محمد اسحق صاحب‌زاده، معین مالی و اداری وزارت صحت‌عامه در این برنامه گفت که افغانستان در حالی از روز جهانی قابله‌ها بزرگداشت می‌کند که مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی در بالاترین سطح آن قرار دارد. معین وزارت صحت‌عامه گفت که این وزارت برنامه‌هایی را به منظور کاهش میزان مرگ‌ومیر مادران و نوزادان و گسترش خدمات صحی رویدست دارد و تلاش می‌کند کیفیت خدمات صحی را نیز بالا ببرد. وی از جامعۀ جهانی و نهادهای مدد رسان خواست تا بدون درنظرداشت مسایل سیاسی، با سکتور صحت افغانستان همکاری کنند تا مردم افغانستان از خدمات صحی مستفید شوند.
مسؤولان سفارت قطر در کابل و جمعیت هلال‌احمر آن کشور می‌گویند که آنان به منظور گسترش خدمات صحی به مادران و نوزادان در مناطق روستایی افغانستان، زمینۀ آموزش معیاری را برای 24 تن از قابله‌ها فراهم کرده اند.
سعید بن مبارک الخیارین، سفیر قطردر کابل که در این برنامه صحبت می‌کرد، گفت که کشورش متعهد است تا افغانستان را در عرصه‌های مختلف به خصوص در زمینۀ عرضۀ خدمات صحی و فراهم‌سازی کمک‌های بشردوستانه یاری رساند. وی افزود که جمعیت‌ هلال‌احمر قطر از سال 2014 به اینسو در افغانستان فعال است و در هماهنگی با جمعیت هلال‌احمر افغانی با مردم افغانستان همکاری می‌کند. به گفتۀ وی، از سال 2014 تا امروز بیش از یک میلیون نفر در افغانستان از کمک‌های جمعیت هلال‌احمر قطر مستفید شده اند.
در این برنامه، داکتر لطف‌الله خیرخواه معین وزارت تحصیلات‌عالی گفت که این وزارت به آموزش قابلگی به دلیل ماهیت نجاب‌بخش آن اهمیت زیادی قایل است و تلاش دارد نصاب آموزشی این بخش را به‌روز و معیاری سازد.
خیرخواه افزود که در حال حاضر انستیتوت غضفر تا سطح فوق بکلوریا و پوهنتون طبی کابل تا سطح لیسانس قابله فارغ می‌دهد و در عین حال تلاش می‌شود تا آموزش بخش قابلگی مطابق به نیاز جامعه گسترش یابد. با وجود وعدۀ مسؤولان نهادهای ذیربط مبنی بر حمایت از قابله‌ها و گسترش خدمات در این بخش صحی، اما شورای نرس‌ها و قابله‌ها از حکومت و تمویل‌کنندگان بین‌المللی می‌خواهد تا از نرس‌ها و قابله‌ها حمایت بیشتر کنند. هیله غرشین، رییس شورای عالی نرس‌ها و قابله‌ها در این برنامه از قابله‌ها به عنوان ستون فقرات سکتور صحت یاد کرد و گفت که این نهاد ضمن فراهم‌سازی آموزش معیاری به قابله‌ها برای احقاق حقوق آنان دادخواهی می‌کند. او خواستار تأمین حقوق، مصئونیت و فراهم‌سازی زمینۀ آموزش عالی معیاری برای قابله‌ها شد و از امارت اسلامی خواست تا به مشکلات آنان رسیدگی کند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی و معین امور نشرات وزارت اطلاعات‌وفرهنگ که در این برنامه صحبت می‌کرد، ضمن تبریکی روز جهانی قابله‌ها و سپاسگزاری از کمک‌های جمعیت هلال‌احمر قطر در بخش صحت افغانستان گفت که امارت اسلامی خدمات قابله‌ها در کشور را با اهمیت دانسته و تلاش‌های آنان را در راستای خدمت‌رسانی به مادران و نوزادان با ارزش می‌داند. مجاهد از رهبری وزارت صحت‌عامه خواست تا به مشکلات قابله‌ها رسیدگی کند، مصئونیت آنان را تأمین و حقوق شان را بپردازند. او همچنین خواستار همکاری بیشتر تمویل‌کنندگان و مؤسسات خیریه در بخش صحت افغانستان شد و اطمینان داد که امارت اسلامی امنیت و مصئونیت نهادهای خیریه را تأمین می‌کند.
از روز جهانی قابله‌ها در افغانستان در حالی بزرگداشت می‌شود که بر اساس معلومات سازمان ملل و نهادهای صحی، میلیون‌ها زن و کودک در این کشور از عدم دسترسی به خدمات صحی رنج می‌برند. عدم دسترسی به خدمات صحی یکی از عوامل عمدۀ مرگ‌ومیر مادران و نوزادان تلقی می‌شود. بر اساس معلومات شورای عالی نرس‌ها و قابله‌ها، اکثر قابله‌هایی که در مناطق دور دست فعالیت دارند، آموزش مسلکی ندیده اند و یا هم در این بخش تحصیلات ابتدایی دارند.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا