اخبارجامعه

بزرگداشت از روز جهانی پناهندگان؛ / وزارت امور مهاجرین خواستار همکاری سازمان ملل در زمینۀ بازگشت داوطلبانۀ مهاجران افغان شد

کابل، 30 جوزا، باختر
مسؤولان در وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گویند که برنامه‌هایی را برای بازگشت داوطلبانۀ مهاجران افغان رویدست دارند، اما تطبیق این برنامه‌ها مستلزم حمایت همه‌جانبۀ جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد است.
به گزارش آژانس باختر؛ محمد ارسلا خروتی معین وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان امروز دوشنبه(30 جوزا) در مراسم بزرگداشت از روز جهانی پناهندگان در کابل گفت که در حال حاضر حدود 7 میلیون مهاجر افغان در کشورهای همسایه، منطقه و جهان بود و باش دارند. به گفتۀ وی، تنها 6 میلیون مهاجر افغان در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند که از این میان، 3 میلیون تن در پاکستان و 3 میلیون نفر دیگر در ایران بود و باش دارند.
معین وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان به اشاره به مشکلات مهاجران افغان در بیرون از کشور، از کشورهای میزبان خواست تا با مهاجران افغان مطابق کنوانسیون‌های جهانی برخورد کرده و در زمینۀ رفع مشکلات آنان توجه نمایند.
آقای خروتی گفت: در حال حاضر امنیت سراسری در افغانستان حاکم است؛ اما تأمین امنیت به تنهایی زمینه‌ساز برگشت مهاجران به کشور و ادغام مجدد آنان در جامعه نیست. وی تطبیق پروژه‌های بزرگ اقتصادی و اشتغال‌زایی را پیش‌نیاز بازگشت داوطلبانۀ مهاجران به کشور خواند و در این راستا، خواستار همکاری جامعۀ جهانی و سازمان ملل متحد شد.
از سویی‌هم، الحاج خلیل‌الرحمن حقانی سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در این مراسم گفت که بحران مهاجرت در افغانستان از حملۀ ارتش سرخ شوری آغاز و تا امروز ادامه دارد. وی گفت که در بیست سال اخیر روند مهاجرت مردم افغانستان ادامه داشته و به دلیل ادامۀ جنگ و حملات هوایی نیروهای امریکایی و ناتو میلیون‌ها نفر از کشور فرار کرده اند. سرپرست وزارت امور مهاجرین گفت که پدیدۀ مهاجرت ریشه در سیاست‌ قدرت‌های بزرگ جهانی دارد و جامعۀ جهانی و سازمان ملل به جای تمرکز روی رسیدگی به وضعیت پناهندگان، باید معضل مهاجرت را ریشه‌یابی و عوامل آنرا به گونۀ بنیادی از میان ببرد.
از سوی دیگر؛ کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که در حال حاضر مهاجرت به یک بحران بزرگ جهانی مبدل شده و شمار آوارگان در سراسر جهان از مرز 100 میلیون نفر گذشته است.
لیونارد زولو، نمایندۀ کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد که در مراسم بزرگداشت از روز جهانی مهاجرت صحبت می‌کرد، گفت که افغانستان با حدود 7 میلیون مهاجر، سومین کشوری است که بیشترین تعداد مهاجر را در سطح جهان دارد و هنوزهم روند مهاجرت افغان‌ها به کشورهای جهان ادامه دارد.
وی افزود که تعداد بیجاشدگان داخلی در افغانستان به 3.5 میلیون نفر می‌رسد که به کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند.
نمایندۀ کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت که افغاستان در کنار این‌که میلیون‌ها مهاجر در سطح جهان دارد، میزبان حدود 70 هزار مهاجر از کشورهای دیگر نیز است که این مهاجران هم به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
وی گفت که کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواستار حل دایمی معضل مهاجرت در افغانستان است. به باور وی، ایجاد فضای سالم زندگی برای تمامی اتباع افغانستان، فراهم‌سازی زمینۀ مساویانۀ آموزش، کار و دسترسی به خدمات صحی به زنان، مردان و اقشار مختلف جامعه، زمینه‌ساز حل دایمی معضل مهاجرت در افغانستان است.
با این‌همه، امارت اسلامی از کشورهای میزبان می‌خواهد تا در رفع مشکلات مهاجران افغان توجه کنند.
بلال کریمی معاون سخنگوی امارت اسلامی افغانستان که در این مراسم صحبت می‌کرد، گفت: از کشورهای همسایه می‌خواهیم تا در قسمت توزیع ویزا به بیماران افغان و ایجاد سهولت برای رفت‌وآمد قانونی شهروندان افغانستان همکاری‌های خود را بیشتر سازند.
او تأکید کرد که امارت اسلامی با استفاده از تمامی امکانات دست‌داشته تلاش می‌کند تا مشکلات مهاجران افغان در کشورهای میزبان را رفع کند.
گفتنی است که سازمان ملل متحد در سال 2001 میلادی با صدور یک قطعنامه، بیستم ماه جون را به عنوان روز جهانی پناهندگان نامگذاری کرد. این روز به هدف پاسداشت از انسان‌هایی نامگذاری شده که به دلایل مختلف چون جنگ، خشونت، عدم مصئونیت فزیکی و روانی و فرار از بازداشت و تعقیب دولت‌ها و گروه‌های متخاصم مجبور به ترک کشورهای شان شده اند. امسال از روز جهانی مهاجرت در حالی بزرگداشت می‌شود که بحران مهاجرت به یک معضل بزرگ جهانی مبدل شده و برای نخستین بار شمار آوارگان از مرز یک‌صد میلیون نفر گذشته است.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا