سیاستاخبارجامعهجهان

بلغاریا هم متهم به شکنجه و آزار پناهجویان افغان شد

کابل، ۷ جوزا، باختر
دیده بان حقوق بشر، بلغاریا را هم متهم به شکنجه و آزار پناهجویان افغان کرد و مدعی شد که پولیس این کشور برای حمله بر پناهجویان از سگ کار گرفته است.
گزارشگر آژانس باخترمینگارد؛ دیدبان حقوق بشر در گزارش تازۀ خود گفته است: پولیس بلغاریا شماری از پناهجویان افغان را که در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه بازداشت کرده است و آنان را با سگ مورد حمله قرار داده است و پس از شکنجه، برهنه کرده و با سرقت پول و اثاثیه، دوباره به ترکیه بازگردانده است.
سازمان دیده بان حقوق بشر این کار پولیس بلغاریا را رفتار غیرانسانی با پناهجویان افغان و دیگر پناهجویان دانسته است که آنها را بدون هیچ مصاحبۀ رسمی یا آغاز روند پناهندگی، به ترکیه باز گشتانده است.
میشل راندهاوا افسر حقوق پناهندگان و مهاجران در دیدبان حقوق بشر، در این گزارش گفته است « مقامات بلغاریا به طرز وحشیانه پناهجویان را از مرز زمینی با ترکیه عقب می‌رانند. اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کند که بلغاریا فوراً بازگرداندن غیرقانونی و غیرانسانی در مرزهای خود را متوقف کند و به پناهجویان اجازه دسترسی به روند ‌درخواست عادلانه پناهندگی را بدهد.
در گزارش آمده است پولیس بلغاریا پناهجویان افغان را در زمانی که در خاک آن کشور بازداشت می‌شدند و یا در جریان بازگرداندن اجباری آنها به ترکیه مورد ضرب و شتم قرار دادند.
برخی از پناهجویان افغان گفته اند که پولیس بلغاریا اموال همراه آن‌ها را دزدیده و لباس‌هایشان را از تن شان درآوردند و در برخی موارد آن‌ها را بدون کفش و فقط با لباس زیر در دمای انجماد رها کردند.
شمار دیگری از پناهجویان افغان نیز گفتند که پولیس بلغاریا از سگ‌ علیه آن‌ها استفاده می‌کردند.
افسر حقوق پناهندگان و مهاجران در دیدبان حقوق بشر با اشاره به رفتار تبعیض‌آمیز بلغاریا با پناهجویان گفت: در زمانی که مقامات آنکشور از پناهجویان اوکراینی استقبال می‌کنند، به طرز وحشیانه‌ یی با افغان‌ها و سایر پناهجویان در مرز خود بدرفتاری می کنند.
دیده بان حقوق بشر، بلغاریا را به عنوان عضو اتحادیه اروپا به قانون شکنی در برابر مهاجران متهم کرده است.
قبل ازاین، این نهاد جهانی از برخورد غیر انسانی یونان، بریتانیا، امریکا، پولند… در برابر پناهجویان انتقاد کرده است و خواستار بررسی نهاد های بیطرف در این خصوص شده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا