اخبارفرهنگتکنالوژی

بهادری: شفافیت، حسابدهی، مشارکت و استفاده از تکنالوژی، عناصر دولت داری باز است

کابل/ 3جوزا/ باختر

رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات می گوید: چهار عنصر اساسی دولت داری باز شفافیت، حسابدهی، مشارکت و استفاده از تکنالوژی است.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ عین الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات امروز در نشست گرامی داشت از دولت داری باز گفت: دولت داری باز در افغانستان یکی از اولویت رهبری دولت است.

او خواستار تحکیم هرچه بیشتر روابط میان دولت و مردم با استفاده از چهار عنصراساسی دولت داری باز- شفافیت، حسابدهی، مشارکت و استفاده از تکنالوژی شد.

در این نشست، محمد ابراهیم تمیل، معاون پالیسی، تفتیش و بررسی ریاست عمومی دفتر ریاست جمهوری گفت که افغانستان در سال ۱۳۹۵عضویت مشارکت دولت داری باز بین المللی را به دست آورده است، برنامۀ عمل ۱ مشارکت دولت داری باز را تکمیل کرده است و در حال حاضر در حال تکمیل کردن برنامۀ عمل ۲ قراردارد.

او گفت که افغانستان به تعهدات خود در مشارکت دولت داری باز عمل کرده است و دستآوردهای در زمینه های مختلف از جمله شفافیت و مبارزه با فساد اداری دارد.

سید محمد هاشمی، کمیشنر کمیسیون مبارزه با فساد اداری، دراین  نشست گفت که افغانستان در رده بندی مبارزه با فساد اداری در مقایسه با سال های گذشته در موقعیت بهتری قرار دارد.

او گفت: دولت افغانستان براساس کنوانسیون مبارزه با فساد اداری و در چارچوب تعهدات بین المللی خود، ستراتیژی مبارزه با فساد اداری را در سال ۲۰۱۷ تصویب کرد و براساس آن اصلاحات ساختاری و نهادی به میان آمد و چارچوب های قانونی به خصوص در عرصه های عدلی و قضایی تکمیل شده است.

در این نشست، محبوبه سراج، رییس بورد شبکۀ زنان افغان، با اشاره به نقش و جایگاه زنان درعرصه های مختلف جامعه گفت که زنان اکنون در بخش های سیاسی، اجتماعی و مدنی مشارکت فعال دارند و این قشر برای سهم گیری هرچه بیشتر خواهان تقویت دولتداری باز در کشور استند.

وی افزود: یکی از ویژگی های اصلی سیستم های دموکراتیک و مردم سالار، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و مشارکت  در تاسیس و ایجاد نظام اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی کشورشان است. بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا