اخبارگزارش ها

به حاکمیت ملی افغانان باید احترام گذاشت

کابل/  ۱۰ میزان/ باختر

افغانستان یک کشور مستقل است٬ باید به حاکمیت ملی آن احترام گذاشت٬ هر عمل سؤ و جاه طلبانه٬ قلوب مردم این کشور را جریحه دار می کند.

به گزارش آژانس باختر؛ در روزهای اخیر اخباری وجود دارد که می رساند طیاره  های بدون سرنشین امریکایی حریم هوایی کشور ما را نقص کرده و وارد فضای افغانستان شده است.

یک تن از مقام های امارت اسلامی افغانستان با انتقاد از این حرکت نظامیان امریکایی از عواقب بد آن هشدار داده است.

ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید« امریکا برخلاف قوانین بین المللی و تعهدات دوحه، حریم هوایی افغانستان را نقض کرده است.»

او در صحفۀ تویترش نوشته است « در این اواخر ایالات متحده برخلاف قوانین بین المللی و تعهدات دوحه عمل کرده است و طیاره های بی‌سرنشین امریکا وارد حریم هوایی افغانستان شده است.»

مجاهد همچنان هشدار داده است که امریکا باید به نقض حریم هوایی افغانستان پایان بدهد تا از پیامدهای ناگوار آن جلوگیری شود.

باید گفت که در این اواخر شماری از مقام های نظامی امریکا با این گفته ها که القاعده و داعش در افغانستان در حالی قوت گرفتن اند می کوشند برای اقدامات بعدی شان در برابر افغانستان بهانه داشته اند٬ در حالی که حکومت جدید تاکید دارد که به فعالیت های هراس افگنانه از داخل خاک افغانستان اجاره داده نمی شود و امارت اسلامی به تعهدات خود پابند است٬ مگرمقام های امریکایی گفته اند که آنان برای انجام حملات هوایی بر ضد گروه‌های هراس افگن در افغانستان نیاز به هماهنگی با امارت اسلامی ندارند.

 از دید مردم افغانستان چنین یک موضع گیری می تواند قلدرگری باشد٬در حالی که ورود طیاره های بی سرنشین امریکایی٬ نقض تمام حقوق و قوانین بین‌المللی و آن تعهداتی است که آمریکا در چهارچوب توافق نامۀ دوحه متقبل شده است.

مردم افغانستان باور براین دارند آنانی که بر ایجاد نظم جهانی شعار می دهند باید حاکمیت ملی و حقوق کشور های دیگر را  مد نظر داشته باشند اگر  سؤ تفاهم و یا هم ملاحظاتی وجود داشته باشد باید با منطق سیاسی به بحث گرفته شود و برای رفع آن اقدام شود٬ در حالی که زور گویی و سلطه طلبی فقط مشکل را پیچیده می کند.

از طرف دیگر کشور هایی که همیشه تلاش کرده اند٬ دید گاه و نظر خود را از راه  زور و اقدام های دیگر٬ نظیر ایجاد مشکلات اقتصادی و سیاسی بر دیگران تحمیل کنند باید بدانند که زمان زور گویی سپری شده است و مردمان جهان منجمله مردم حق بین افغانستان بر اصل خود ارادیت باور دارند و از این موضع شان دفاع می کنند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا