سیاستاخبارگزارش ها

به رسمیت شناختن امارت اسلامی، عامل کاهش مشکلات داخلی و منطقه یی می شود

کابل/  ۹  عقرب / باختر

به منظورتحکیم  ثبات در منطقه و رفع نگرانی های امنیتی، نیاز است که امارت اسلامی در افغانستان به عنوان یک دولت مشروع در این کشور به رسمیت شناخته شود.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ با آن که امارت اسلامی در افغانستان تلاش کرده است که به تعهدات جهانی پابند بماند و روش حسن همجواری، تعامل و مراودت را با کشور های همسایه و منطقه و فرا تر ازآن را در پیش گرفته است و حضور فعال  در معاملات و تماس های بین المللی دارد مگر هنوز هم برای به رسمیت شناختن آن شرط و شرایط گذاشته می شود.

از دید اگاهان سیاسی، مسوولان امارت اسلامی از زمان رسیدن به حکومت تا امروز تعامل وهمکاری خوبی با جهان داشته اند و به رفع نگرانی های شماری معینی از کشور ها که گویا افغانستان می تواند در آینده منبع تهدید برای آنان باشد پرداخته است و اطمینان داده است که امارت اسلامی هیچگاهی اجازه نمی دهد که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشوری استفاده شود و برای حل مشکلات داخلی هم که بیشتر مشکلات اقتصادی است نیز جدی اند.

مگر با وجود این همه، امارت اسلامی تاکنون از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است در حالی شمار زیادی از کشور ها تمایل دارند که با امارت اسلامی در سطح عالی رابطه برقرار کنند مگر تهدید ها و بهانه تراشی های شمار معینی از کشورها باعث شده است که افغانستان از سوی کشور بیرونی  به رسمیت شناخته نشود.

دولت افغانستان به منظور حل مشکلات جاری در کشور که بیشتر با مسایل اقتصادی و تجاری پیوند دارد نیاز دارد که رابطه فعالتر با جهان خارج داشته باشد در حالی که در وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی که با منجمد کردن دارایی های افغانستان همراه است، مشکلات اقتصادی در افغانستان جدی تر می شود که بار اصلی آن را مردم حمل می کنند.

از طرف دیگرکشورهایی اند که با راهکار و برنامه هایی که بیشتر منافع خود شان را تعریف می کند، به مشکلات در افغانستان بال و پر می دهند و با بزرگ نمایی مشکلات در این کشور  و با سناریوی ساختگی که گویا سازمان های هراس افگن در افغانستان فعالتر می شوند و برای کشور های دیگر تهدید اند، خواست بلندی در برابر امارت اسلامی مطرح می کنند.

امارت اسلامی مسوولیت ها و مکلفیت های خود را در برابر مردم افغانستان و کشور های بیرونی درک کرده است و نسبت به اجرایی شدن آن متعهد است، مگر نیاز است که جامعه جهانی نیز روحیه همکاری داشته باشد به خصوص کشور های قدرتمند به جای ایجاد مشکلات راهکار همکاری و ایجاد فرصت ها را در افغانستان در پیش گیرند

ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی  بر این باور است که اگر جامعهٔ جهانی و کشورهای منطقه خواهان تهدید امنیتی از سوی افغانستان نیستند، باید امارت اسلامی را به عنوان یک “حکومت مسوول” بشناسند.

او تاکید کرده است « به رسمیت شناختن افغانستان یک نیاز دو طرفه است، کشورها باید ما را به رسمیت بشناسند، زیرا اگر آنها از ما امنیت می‌خواهند و تهدیدی از جانب ما وجود ندارد و سایر مسایل جهان باید ما را به عنوان مسوول بشناسند، سپس ما به وظیفه و تعهدات خود در قبال آنها عمل خواهیم کرد.»

به گفتۀ مجاهد؛ جامعهٔ جهانی و سازمان ملل متحد چهار شرط اساسی را برای به رسمیت شناختن آن‌ها تعیین کرده اند. حاکمیت تمام سرزمین، نظام حاکم، عدم تهدید افغانستان برای سایر کشورها و زندگی شایسته برای مردم که به گفتۀ وی، برای تکمیل کردن این شرایط از سوی امارت آمادگی وجود دارد.

خودداری جامعهٔ جهانی از به رسمیت شناختن  امارت اسلامی  که بیشتر با دیکته کشور های کلان همراه است باعث تعلیق کمک‌ها و مسدود شدن منابع مالی در افغانستان شده است و این کشور را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داده است، سازمان ملل از بد تر شدن وضعیت هشدار داده است، با آن که نهادهای وابسته به دولت افغانستان تلاش دارند که با اتخاذ تدابیر و اقدام ها، از بیشتر شدن مشکلات اقتصادی در کشور جلوگیری کنند،  مگر در وجود امکانات معدود ، تحریم ها و منجمد ماندن دارایی های افغانستان این کار با دشواری ها مواجه است.

انتظار مردم افغانستان این است که در گام نخست کشور های قدرتمند، به جای پیچیده کردن اوضاع در افغانستان، دارایی های منجمد شده این کشور را آزاد کنند، برای توجیه عملکرد خود از بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان خود داری کنند، بگذارند که روند دادو ستد و تجارت در افغانستان به حالت عادی برگردد و سازمان ها و کشور های خیر اندیش به  تعهدات خود برای حل مشکلات اقتصادی و بشری در افغانستان عمل کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا