اخبارجامعهصحت

به یاد بود از سهیلا  صدیق، داکتر حاذق که فرزانه زیست و جاویدانه ماند

 کابل/ ۱۶قوس/ باختر

سهیلا صدیق، نخستین جنرال زن و از داکتران شهیر افغانستان دو روز قبل بعد از هفتاد و دو سال زندگی پر بار، داعی اجل را لبیک گفت و به ابدیت پیوست.

داکتر حاذقی که درست چهل سال عمرش را در تداوی انسان نیازمند این سرزمین وقف کرد، انسانی زیست و از خود نام جاویدانه گذاشت و رخت بست.

دگرجنرال  داکترسهیلا صدیق در دشوارترین شرایط در افغانستان ماند تا به مردم کشورش خدمت کند. دگرجنرال داکتر سهیلا صدیق هفتاد ودو سال قبل از امروز در سال 1327 هجری خورشیدی در شهر کهنه (کابل قدیم)، چشم به دنیا گشود و در خانه یی که شش خواهر بودند، بزرگ شد.

پدرش سردار محمد صدیق خان، سالیانی والی قندهار، فراه و هرات بود. مدتی ریاست سره میاشت و سمت شهرداری کابل را نیز به عهده داشت.

دگرجنرال  داکترسهیلا صدیق بعد از به پایان رسانیدن تحصیلات ابتدایی و ثانوی شامل فاکولته طب کابل شد و بعد در سال 1345 هجری خورشیدی که دانشجوی سال دوم فاکولته طب کابل بود،  به بورس‌ تحصیلی اتحاد جماهیر شوری وقت، به مسکو رفت و شامل انستیتیوت طب اول مسکو شد و در سال 1353 منحیث دوشیزه پیشگام با نمرات و نتایج عالی به اخذ دیپلوم PhD در رشته جراحی عمومی فارغ التحصیل و به کشور بازگشت و کمر خدمت به وطن بست.

وقتی او به افغانستان برگشت، بنابر ضرورت و لزوم دید مقامات آن وقت به شفاخانه چهار صد بسترآن وقت ‹شهید محمد داود خان› معرفی شد. او در کارش از خود چنان شایسته گی، لیاقت و کفایت نشان داد که طرف توجه رهبری شفاخانه متذکره قرار گرفت. ریاست شفاخانه از طریق وزارت دفاع ملی خواستار ادامه کار او شد.  موصوف  حسب تعدیل رتبه از ملکی به نظامی به رتبه جگتورن، خدمتگار دایمی مردم در بخش نظامی شد. او منحیث داکتر متخصص جراحی، نردبان نظامی را یک پی دیگر درنوردید. سرانجام در زمان حکومت دوکتور نجیب الله به رتبه برید جنرالی ارتقا کرد و به مناسبت هشتم مارچ سال 1380 خورشیدی به رتبه دگر جنرالی صعود کرد. جنرال  داکترسهیلا صدیق در زمان حکومت مؤقت ، به تاریخ 8 حوت در پست وزیر صحت عامه افغانستان عضو کابینه شد و بعد در دوره حکومت انتقالی 25 حمل 1384 در بست خارج رتبه منحیث وزیر مشاور ریاست جمهوری در امور صحی پذیرفته شد.

دگرجنرال داکترسهیلا صدیق که سالیان عمر عزیز خویش را در خدمت مردم وقف کرده بودتا سرحد که بنابرگرفتاری های زیاد تحصیلی و اشتغال، ازدواج نکرد.

پوهاند سهیلا صدیق متخصص جراحی عمومی طی مدت کار خویش در بیش از دوهزار عملیات مختلف جراحی بطنی فعالانه سهم گرفت. کار اختصاصی او دوختن طحال (تلی) است که در این کار تجربه و قابلیت بی همتا داشت. با جرأت مسلکی و عشق به حیات انسان کار کرد  و با کارد تیز جراحی حیات صدها انسان را از خطر مرگ نجات بخشید و به کار خود می بالید و نجات دادن انسان را از عذاب دردها در زمره عبادات محسوب می کرد.

او می گفت که من اولین عملیات خود را از اپندکتومی آغاز کردم، در کار خود هرگز به مسایل سیاسی، تعصب و تبعیض تمایل نداشتم و ندارم. وصدای والدین به خصوص پدرم هنوز در گوشم طنین دارد که به همه افغانستان تعلق دارید، افغانی فکر کنید،افغانی کار کنید.

او در بدترین شرایط خونین که غریو راکت ها از بام تا شام دل های شهروندان کابل را به لرزه می انداخت. در و دیوار و برج های شهر را می کوفت و ویرانه می ساخت و هرکس با کوله باری از این شهر فرار می کرد، شجاعانه و عاشقانه در کنار مردمی که جز صبر، دیگر هیچ راه و چارۀ نه داشتند، با استواری و متانت ایستاد. مدعیان دروغین خدمت به بشر، شهروندان را با خمپاره ها دریدند. سهیلا صدیق، اجساد تکه و پاره می دوخت و مرهم می نهاد. او که وسیله حیات دوباره بود، به پاس خدمات شایسته، حایز نشان ها و مدال های افتخاری، ستاره های درجه اول، درجه سوم، ښه خدمت، شجاعت، سید جمال الدین افغان و… شد.

به اکثری ولایت های کشور سفر کرده بود و با مردم و کشور خود آشنایی وافر داشت. به کشورهای ایالات متحده امریکا، روسیه، چین، عربستان سعودی، ایران، اندونیزیا، آلمان و هنگری سفرهای رسمی کاری و تحصیلی کرده بود. اما در اخیر عمر این عجوبه زمان دچار الزایمر شد و در شفاخانه چهار صد بستر حیات به سر میبرد تا بالاخره به تاریخ 14/ 9/ 1399 این جهان فانی را پدرود گفت.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، صبح همان روزطی یک مراسمی به پیکر دگرجنرال داکتر سهیلا صدیق وزیر اسبق صحت عامه ادای احترام کرد.

رییس جمهور در این مراسم که در شفاخانه شهید محمد داوود خان برگزار شده بود و از سوی بانوی اول کشور همراهی می شد ضمن اتحاف دعا به روح وروان شاد داکتر سهیلا صدیق، گفت که موصوف از فرزندان صادق افغانستان بود و به خاطر وفات اش به همه داکتران، زنان افغانستان و نیروهای مسلح کشور و تمام ملت افغانستان تسلیت می گویم.

رییس جمهور کشور گفت که من داکتر سهیلا صدیق را از کودکی می شناختم، به یک خانواده مشهور تعلق داشت و برای بخش صحی افغانستان خدمات زیادی را انجام داده است. زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا