نوروز 1400اخبارفرهنگ

بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی با برپایی جشن دهقان در بادام‌باغ کابل افتتاح شد

کابل/۲ حمل/ باختر
بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی با برپایی جشن دهقان، امروز، با شعار «تولید معیاری، زراعت تجارتی» در فارم تحقیقاتی بادام‌باغ کابل افتتاح شد.
در این نمایشگاه چهار روزه، در ۲۸۶ غرفه محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی‌های جدید زراعتی و صنایع دستی زنان به نمایش گذاشته‌ شده است.
داکتر انوارالحق‌ احدی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری، در مراسم افتتاح این نمایشگاه و جشن دهقان، گفت که در سال ۱۳۹۹ خورشیدی، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از فعالیت‌های اقتصادی در کشور متوقف شد، اما فعالیت‌ها در بخش زراعت هم‌چنان گسترده‌تر شد.
احدی گفت که وزارت زراعت در سال گذشتۀ خورشیدی توانست بیش از ۱۲ هزار ساختمان برای نگهداری کچالو، پیاز و میوۀ تازه در سراسر کشور اعمار کند. او تاکید کرد که سال گذشته از نگاه زراعت، سال بدی برای افغانستان نبود و برخی از محصولات مهم زراعتی از جمله، گندم و برنج افزایش قابل ملاحظه‌ داشت.
داکتر انوارالحق احدی هم‌چنان گفت که سال جاری به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها، سالی با احتمال خشک‌سالی پیش‌بینی شده است، اما وزارت زراعت، آبیاری و مالداری برای مقابله با پی‌آمدهای منفی احتمالی این وضعیت، پیشنهادهای مشخصی به حکومت ارائه می‌‌‌کند. او گفت: «سال ۱۳۹۹ تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ نیز خشک‌سالی پیش‌بینی شده است.
باران‌های موجود از شدت خشک‌سالی می‌کاهد، ولی با وجود آن نیز وزارت زراعت برنامه‌های خود را دارد.
در ارتباط خشک‌سالی، وزارت زراعت پیشنهادهای خود را تهیه کرده و به زودی در بخش تامین غله‌ و علوفه به حکومت ارائه می‌کند.
وزیر زراعت هم‌چنان تاکید کرد که در سال جاری خورشیدی میزان توزیع تخم‌های اصلاح شده‌ به ۱۷ هزار متریک‌تُن افزایش خواهد یافت و حدود هشتادهزار هکتار زمین جدید تحت پوشش آبیاری قرار خواهد گرفت.
به گفتۀ او، برنامه‌های آبیاری هم‌چنان ادامه می‌یابد و به همین ترتیب بیش از دوهزار ساختمان جدید برای نگهداری کچالو، پیاز وانواع میوۀ‌ تازه و در ۱۵ ولایت لابراتوارهای تشخیص امراض حیوانی ساخته می‌شود. او گفت که وزارت برنامه‌های مشخصی و قابل اجرا برای توسعه باغ های میوه‌ برای سال جاری دارد.
احدی افزود که این وزارت در بخش تقویت و حمایت بخش زراعت نیز برنامه‌های مهم و مشخصی دارد.
او گفت: «ان‌شاءالله در سه-چهار سال آینده، ما در قسمت تولید گندم، برنج، لبنیات و مرغ‌داری خود را به خودکفایی خواهیم رساند. باغداری را خوب توسعه خواهیم داد، زراعت افغانستان را به شکل تجارتی عیار خواهیم کرد، معقولیت اقتصادی کشت را بیش‌تر خواهیم کرد، صادرات محصولات زراعتی را به قدر قابل ملاحظه زیاد خواهیم ساخت، صنعت زراعت را رشد خواهیم داد و زنجیرۀ ارزشی را در بسیاری از موارد در داخل کشور تکمیل خواهیم کرد.
با این حال، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افزود که این وزارت سال جدید را با «خوش‌بینی» آغاز می‌کند و این خوش‌بینی، مبتنی‌بر واقع‌بینی است.
هم‌چنین حبیب‌الله حبیبی رییس بخش انکشاف سکتور خصوصی در وزارت زراعت، در بارۀ بیست‌وپنجمین نمایشگاه زراعتی بادام‌باغ گفت که که در نمایشگاه زراعتی امسال، محصولات زراعتی، حیوانی، تکنولوژی‌های زراعتی و صنایع دستی زنان در ۲۸۶ غرفه برای چهار روز به نمایش گذاشته است.
حبیبی گفت: «در این نمایشگاه، ۲۸۶ شرکت زراعتی و مالداری شرکت کرده اند که ۲۰۷ شرکت، انواع میوه خشک و تازه، زعفران، نباتات طبی و صنعتی، تخم‌های اصلاح‌شده، لبنیات، ماشین‌آلات زراعتی و تحقیقاتی را به نمایش گذاشته اند و ۷۹ شرکت دیگر صنایع دستی زنان را به نمایش گذاشته اند و یک بخش دیگر این نمایشگاه به نمایش نسل‌های اصلاح‌شده حیوانات، معرفی تکنولوژی‌های زراعتی و انکشاف‌های جدید در بخش زراعت و مالداری اختصاص داده شده است.
از سوی دیگر، لیلما محمودی یک زن زراعت‌پیشه، می‌گوید که فعالیت‌های وزارت زراعت در سال‌های گذشته منجر به بهبود شرایط اقتصادی مردم شده است. او که پیش از این زن خانه بود، می‌گوید که ۱۳ سال قبل وزارت زراعت و برخی از موسسات زمینه برایش مساعد کردند که به فعالیت‌های زراعتی و تجارتی رو بیاورد. شوهر لیلما نزدیک به ۱۸ سال است از بیماری رنج می‌برَد و او به تنهایی نیاز‌های هشت دختر و یک پسر خُردسالش را تامین می‌کند.
لیلما گفت که چهار دخترش داکتر و یک دخترش معلم است و زمینۀ تحصیل تمام فرزندانش را تنها خودش با استفاده از فعالیت‌های زراعتی و تجارتی مساعد کرده است. لیلما با ابراز قدردانی از کمک‌های وزارت زراعت، گفت که محصولاتش به دلیل بسته‌بندی نادرست بازار خوبی ندارد و از این وزارت خواست که در زمینه بسته‌بندی محصولاتش وی را همکاری کند.
هم‌چنان حاجی عزیز یک دهقان از ولسوالی فرزه کابل، می‌گوید که کارکرد وزارت زراعت در بخش‌های مختلف زراعتی و آبیاری گسترده است، اما این فعالیت‌ها بسنده نیست. او از وزارت زراعت خواست که در بخش مهار آب‌ها توجه جدی‌تری داشته باشد.
از جانب دیگر نثاراحمد غوریانی وزیر صنعت و تجارت کشور در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت که این وزارت همکار وزارت زراعت است.
به گفتۀ او، افغانستان سال گذشته نزدیک به ۸۹۰ میلیون دالر صادرات داشت که بخش عمدۀ این صادرات، محصولات زراعتی بود.
هم‌چنان جلال‌الدین سعید مشاور رییس‌جمهور در بخش صادرات، در این مراسم گفت که افغانستان سال گذشته در بخش میوه‌ تولیدات خوبی داشت، اما نیاز دارد که مراکز بسته‌بندی معیاری در زون‌های مختلف داشته باشد.
جشن دهقان را همه‌ساله وزارت زراعت در دوم حمل که روز دهقان است، به همراه نمایشگاه زراعتی بر پا می کند.
هم‌چنان در موسم خزان همه ساله نمایشگاه زراعتی توسط وزارت زراعت برگزار می‌شود.

نازیلا عزیزی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا