سیاست

مردم سالگرد استقلال کشور را با شکوه تجلیل کردند

کابل/ 29 اسد/ باختر
مردم در مرکز و ولایت ها از یکصد ویکمین سالروز استقلال کشور دیروز با راه اندازی مراسم رسمی و خاص٬ تجلیل به عمل آوردند.
در روز تجلیل سالگرد حصول استقلال کشور شهر کابل و ولایت ها چهرۀ دیگری به خود گرفته بود٬ جاده ها با شعارها و بیرق های سه رنگ ملی و عکس های شاه امان الله خان مزین شده بود، مردم به خصوص جوانان در پارک ها و میدان های ورزشی گردهم آمده بودند٬ با دهل و سرنا اتن ملی و مسابقات ورزشی اجرا می کردند 
دست فروشان و کراچی داران با فروش اشیا و خوراکه های رنگا رنگ در هرگوشه و کنار برای به فروش متاع شان جمله یی «هله بخرید هله بخرید» را برای جلب خریداران با آواز بلند٬ تکرار می کردند.
در کنار جاده ها تعدادی با درهتزاز در آوردن بیرق ملی کشور به مردم پیشنهاد خرید بیرق می کردند، البته بیرق های خرد و کلان را برشانه های شان حمل می کردند.
یک جوان که خود را صفی الله باشنده چهار قلعه وزیر باد و محصل صنف سوم پوهنحی ادبیات یکی از پوهنتون های شخصی معرفی کرد، می گوید که به مناسبت روز آزادی کشور خرید و فروش پرچم ملی رونق یافته است و جوانان و افرادی که وظایف رسمی و موترهای دولتی دارند٬ این بیرق ها را می خرند و بر موترهای خود نصب می کنند. وی اضافه می کند که از برکت این روز عایدات زیادی به دست آورده است.
وی در رابطه با استقلال و حاکمیت ملی می گوید: حفظ استقلال و حاکمیت ملی وظیفۀ هر شهروند است٬ اما این را هم در نظر داشته باشیم که فعلاً با در نظرداشت این که یک کشور وابسته به کمک های بیرونی از هر لحاظ استیم از استقلال کامل برخوردار نیستیم٬ باید ما جوانان تلاش زیاد کنیم که از این وابستگی ها وطن خود را نجات بدهیم.
یک تعداد خود را در این روز باکلاه‌ها٬لباس‌های و نکتایی هایی که از ترکیب سه رنگ بیرق ملی  درست شده است٬ ملبس کرده بودند و شماری هم بیرق سه رنگ کشورشان را بر صورت خود رنگ‌آمیزی کردند٬ به بازار برآمده بودند.
همچنان در این روز مارکیت ها و بازارهای کلان مسدود بود چرا که صاحبان این مارکیت ها و دکان ها اکثرا مصروف تجلیل از جشن 28 اسد بودند.
محمد امان دکاندار بازارمسگری در جادۀ میوند می گوید: این جنگ ها که از دیر وقت در کشور ما دوام دارد همه خوشی ها ره از ما گرفته است. وی اضافه می کند که در گذشته ها مردم هفت شب و هفت روز از جشن استقلال تجلیل می کردند و نندارتون های از هربخش زندگی و مصروفیت مردم آماده می شد٬ مردم از سرشب تا نیمه های شب از این نندارتون ها  دیدن می کردند.
وی اضافه می کند که مردم از هرنگاه آرام بودند٬ در همین چمن آواز خوان های مشهور مانند احمد ظاهر، استاد همآهنگ، ظاهر هویدا، گل زمان و دیگر هنرمندان٬ کنسرت می دادند.
خلاصه استقلال کلمه ی است که هر شهروند برای حراست آن باید بکوشند و نگذارد  استقلال کشور با مداخلۀ بیگانگان با خطر مواجه شود٬ در فضای استقلال و آزادی مردم در صلح و آرامش٬ زندگی می کنند و بس. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا