اخبارفرهنگ

بیش از دوهزار وپنجصد قلم آثار تاریخی به موزیم ملی انتقال شد

پل علم/ 11حوت/ باختر

دو هزار و پنجصد و هشتاد وچهار قلم آثار تاریخی از ساحۀ باستانی مس عینک لوگر به خاطر نگهداشت به موزیم ملی کابل و ترمیم به لابراتوار ریاست باستان شناسی دیروز انتقال داده شد.

محمدی، باشندۀ شهرپل علم لوگر به خبرنگار محلی آژانس باختر گفت که ساحۀ باستانی مس عینک گنجینه های زیاد تاریخی و ارزشمندی را در خود جاد داده است و همه ساله ده ها قلم آثار مختلفی که از آن جا به دست می آید، به کابل انتقال می شود.

محمدی حفظ، آثار تاریخی را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی دارای اهمیت تلقی کرد و افزود: با وصف آن که لوگر ساحات باستانی و داشته های زیاد تاریخی را درخود جا داده است، اما تا هنوز موزیمی در آن ولایت برای نگهداشت آثار وجود ندارد.

عبدالرحمن تسل، رییس اطلاعات وفرهنگ لوگر گفت که در حدود دو هزار وششصد قلم آثار تاریخی و باستانی از ساحۀ باستانی مس عینک در حضور هیئت به موزیم ملی انتقال داده شد.

تسل افزود که چهارصد و ده قلم آثار گلی، سفالی و مسی برای نگهداشت به موزیم ملی انتقال شد و دو هزار ویکصد وهفتاد وچهار قلم مسکوکات مسی و نقره یی غرض بسته بندی و پاک کاری به لابراتوار ریاست باستان شناسی انتقال شده است.

ناصری، مدیر موزیم ریاست اطلاعات وفرهنگ لوگر گفت که در حال حاضر کار ساخت دیوار احاطۀ موزیم محلی محمدآغه نود درصد پیش رفته است و این اداره در تلاش است که کار ساخت یک موزیم در مرکز لوگر نیز آغاز شود.

وی افزود: داشته های تاریخی و باستانی یک بخش مهم صنعت گردشگری در سراسر جهان است که منابع ارزشمندی از درآمد و اشتغال را فراهم می‌کند.

قابل یاد آوری است که در جریان امسال در اثر حفریات از ساحۀ باستانی مس عینک در حدود سه هزار وشصت قلم آثار گلی، سفالی،سنگی، مجسمه و مسکوکات مسی و نقره یی به موزیم ملی ولابراتوار ریاست باستان شناسی انتقال شده است. محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا