سیاستاخباراقتصاد

بیش از ۲۰۰ ساحه معدن کوچک و بزرگ، در سال مالی ۱۳۹۹ در ۱۶ ولایت تثبیت شده است

کابل باختر 8 دلو

هارون چخانسوری وزیر معادن و پترولیم می گوید که در سال 1399 دوصد ساحه معدن  کوچک  بزرگ  در 16 ولایت تثبیت شده است .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر،وزارت معادن و پترولیم در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ ۲.۴ میلیارد افغانی عواید غیر مالیاتی از بابت مدیریت ۹۵ قرارداد در مرکز و ولایات جمع آوری کرده است که بیشتر از هدف تعیین شده برای وزارت در این سال است. از این پول، مبلغ ۱۱۸ میلیون افغانی آن از مقروضیت های ۱۲ شرکت معدن کاری که از ۱۳۹۳الی ۱۳۹۹باقی مانده بود، جمع آوری کرده  است.

وزیر معادن و پترولیم که امروز  در برنامه حسابدهی دولت به ملت، ، دستآوردهای عمده این وزارت را در بخش های سروی جیولوجی، اعطاء و مدیریت قراردادهای معادن و نفت و گاز، اصلاح اداره، انکشاف قوانین و پالیسی و مبارزه با فساد اداری انجام شده است، توضیح داد.

او گفت: وزارت معادن وپترولیم در سال مالی ۱۳۹۹ مجموعاً ۲۰۱ ساحه معدن با مقیاس کوچک و بزرگ را که شامل مواد ساختمانی، تزئیناتی، نایترایت، پولی میتال و مس می شود، در ۱۶ ولایت تثبیت کرده است  و همچنان مطالعات محیط زیستی قبل از معدن کاری و تثبیت ساحات آسیب پذیر از خطرات طبیعی و تعیین پارامتر های محیط زیستی را روی ۸ معدن اجرا کرده است.

چخانسوری، اعطای ۲ قرارداد معدنکاری به مقیاس بزرگ برای شرکت های معدن کاری، صدور ۱۶ جواز معدن کاری به مقیاس کوچک در بخش های سنگ های تزئیناتی و مواد ساختمانی و اخذ منظوری ۶۷ ساحه مختلف به شمول ۳۱ ساحه معدنکاری خودسر از شورای عالی اقتصادی به هدف اعطای جواز را، از دست آوردهای عمده این وزارت در زمینه اعطای قرار داد ها  درسال جاری عنوان کرد.

او تصریح کرد  که مطابق استراتیژی رسمی سازی معدنکاری های غیرقانونی، ۷۴۵ فعالیت های معدنکاری غیرقانونی در ۳۴ ولایت کشور سروی و شناسایی شده است، پلان تطبیقی آنها ترتیب و گزارش های این ساحات به شورای امنیت ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی شریک شده است. ساحات متذکزه همچنان ثبت بانک معلوماتی معدنکاری خودسر نیزشده  است.

وزیر معادن وپترولیم همچنان گفت که تعهدات چارچوب حسابدهی متقابل جینوا، تعهدات مربوط بانک جهانی در بخش برنامه تشویقی، کمک های بلاعوض انکشافی پالیسی، پلان عمل بهبود اجراات مالی و تکمیل سفارش های کمیته میک، از فعالیت های وزارت معادن وپترولیم در راستای تعهدات ملی و بین المللی است.

او اضافه کرد که وزارت معادن و پترولیم در سال مالی ۱۳۹۹، هفت پروژه عمدۀ انکشافی را در ولایات مختلف پلان کرده بود که از آن جمله ۲ پروژه آن صد درصد تکمیل شده است و کار ۵ پروژه آن بیشتر از۹۰ درصد پیشرفت داشته است. برمک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا