سیاست

تأکید کمیسیون حقوق بشر برتوجه به زنان و قربانیان در گفت وگوهای صلح

کابل/ ۲۱حوت/ باختر
کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید؛ گفت وگوهای صلح باید به صلح پایدار در کشور بینجامد و صلح پایدار هم مستلزم حفظ دستآوردهای حقوق بشری است.
به گزارش آژانس باختر٬ در حالی که برای برگزاری نشست میان نمایندگان طالبان با نمایندگان دولت و سیاست ورزان کشور برنامه های وجود دارد کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید دارد که در هر نوع گفت وگو صلح٬ مطالبات قربانیان جنگ و تروریزم رعایت شود و سهم زنان در این روند نادیده گرفته نشود.
کمیسیون حقوق بشر در اعلامیه که امروز منتشر شد گفته است: گفت وگوهای صلح باید به صلح پایدار در کشور بینجامد و صلح پایدار هم مستلزم حفظ دستاوردهای حقوق بشری است.
این کمیسیون نهایی‌شدن ترکیب هیئت گفت وگو کنندگان را گامی مثبت خواند٬ مگر بر نقش پررنگ زنان در ترکیب هیئت گفت وگو کننده صلح تاکید کرد و خواستار وضاحت طرفین مذاکره درباره راهکار تسهیل حضور و سهم‌گیری اقشار مختلف کشور به ویژه قربانیان جنگ و حوادث تروریستی در این روند شده‌ است.
همچنان کمیسیون حقوق بشر خواستارهمگانی شدن فهرست هیئت گفت وگو در مذاکرات میان افغانان شده‌است.
قرار بود که این مذاکرات دیروز درقطر و یا یکی از کشور های اروپایی (ناروی یا المان) آغاز می شد٬ مگر به دلیل مشخص نشده هیئت از کابل به تعویق افتاد.
کمیسیون حقو ق بشر افغانستان در حالی برنقش فعال زنان در روند گفت وگو های صلح در کشور تاکید می کند که هیلاری کلنتن سابق وزیر خارجه امریکا می‌گوید که در هر گفت وگو صلح باید نقش و موقف زنان در اجتماع و سیاست  در افغانستان رعایت شود.
او صلح را یک فرصت حیاتی برای زنان افغانستان خوانده است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا