اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۲۲ عقرب/ باختر

باکشته شدن یک عضو دیگری القاعده در افغانستان این مسئله بیشتر وضاحت پیدا کرد که طالبان رابطۀ شان را با القاعده نه تنها قطع نکرده اند بل آن را ادامه داده اند.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ سه شنبه هفتۀ گذشته ادارۀ امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که یک عضو مهم سازمان تروریستی القاعده در ولسوالی بکواه فراه دریک عملیات ویژه کشته شده است.

در خبرنامه یی ‌که ازسوی ادارۀ امنیت ملی منتشر شده است گفته شده است٬ فرد کشته شده محمد حنیف نام داردو به اسم مستعار عبدالله فعالیت می کرد٬زادگاهش شهر کراچی وشهروند پاکستان بود و از جملۀ رهبران القاعده برای شبه قارۀ هند بود که به کمک طالبان به فراه منتقل شده بود و روابط تنگاتنگی با آن گروه داشت ٬ در جریان عملیات دوزن که شهروندان پاکستان اند و با محمد حنیف یکجا بودند، بازداشت شدند.

منابع امنیتی گفته اند٬ساحۀ فعالیت‌  محمد حنیف فراتر از ولایت فراه بوده است٬او بر زون غرب و جنوب غرب افغانستان تمرکزداشت٬بیشتردرقسمت ساخت‌وساز واسکت‌های انتحاری، ماین‌های کنار جاده و ماین‌هایی که در وسایط جاسازی می‌شود٬مهارت داشت٬ اسلحۀ لایزری و دوربین‌دار را ترمیم می‌کرد٬برای طالبان برنامه طرح می کرد و آن را نظارت می کرد.

این شهروند پاکستان٬ در سال ۲۰۱۰ عضویت القاعده را زمانی که اسامه رهبر این گروه در پاکستان مخفی بود به دست آورده بود و بعد برای همکاری  با طالبان وارد هلمند در جنوب افغانستان شده بود و در بخش لوژستیک و تخنیک ٬برنامه و پلان همکار خوب این گروه بود.

موجودیت محمد حنیف پاکستانی در کنار طالبان از ابعاد مختلف قابل بحث است.

 اول این که٬ بر اساس توافق‌نامۀ صلح امریکا با گروه طالبان که درسه حوت سال گذشته دردوحه امضا شد، طالبان تعهد کرده اند٬ روابط شان را با گروه‌هاي دهشت افگن و تند رو بين‌المللي به‌ شمول القاعده قطع مي‌کنند ٬ در حالی که چنین نکرده اند آنان رابطۀ شان را با القاعده حفظ کرده اند امروز صد ها خارجی که اعضای القاعده اند در کنار طالبان در شمال وجنوب افغانستان در برابر نیروهای امنیتی و مردم افغانستان در جنگ اند پيش از اين ناظران ملل متحد گفته بودند که طالبان روابط شان را با گروه القاعده قطع نکرده اند.

سر مفتش وزارت دفاع ايالات متحدۀ امریکا نيز چندي پيش با نشر گزارشي گفته بود که طالبان آن گونه که در توافق‌ نامۀ دوحه تعهد کرده اند، روابط شان را با شبکه القاعده قطع نکرده اند.

  مسئله دیگر این که٬طالبان جنگ شان را با حضور خارجیان در افغانستان توجیه می کنند٬ هیچ خارجی نسبت به پاکستانیان نیت سو در برابر افغانستان ندارد٬ اگر جهاد آنان در برابر خارجیان است٬ لطف کنند این جهاد را از خود شروع کنند ودشمن اصلی افغانستان را از خود دور کنند.

مسئلۀ دیگر متوجه حکومت پاکستان است٬ شمار زیادی از شهروندان آن کشور در افغانستان در کنار طالبان حضور دارند حتا نظامیان پاکستانی٬ حکومت های جهان مطابق به کنوانسیون های جهانی در برابر شهروندان شان مسوولیت پذیر اند٬ نمی شود که آنان را آزاد گذاشت که در کشور دیگری بروند قتل ووحشت کنند٬ و یاهم در جهاد خود ساخته شرکت کنند٬پاکستان باید حسن همجواری را مراعات کند و در برابر شهروندانش مسوولیت پذیر باشد و دیگر نباید مدرسه و مسجد آن منابع سربازگیری برای جنگ افغانستان باشد که در گام نخست منافع پاکستان در آن مطرح است.

حرف دیگر متوجه دولتمردان امریکا است٬ آنان با شعار مبارزه با هراس افگنی به افغانستان آمدند٬ در طول نوزده سال جنگ این کشور در افغانستان آنهم در برابرهراس افگنی٬ هیچ منفعتی برای افغانستان و مردم آن نداشت٬ در حالی که ویرانی ها در کشور بیشتر شد وفقر بیشتر از دیروز در افغانستان رشد کرد٬امریکا به دنبال گم شدگان خود به نام القاعده است می تواند آنان را درکنارطالبان پیدا کند و یا هم از آی آس آی آدرس آنان  گیرد٬ نه آن که با گروهی صلح کند که سال ها القاعده را در کنار خود جا داده است  گروهی که امریکا برای نابودی آن به گفته خودشان بیش از صد بیلیون دالر هزینه کرد و حدود سه هزار سرباز شان کشته شدند٬ باید امریکا برخورد مسوولانه تر در قبال مردم افغانستان داشته باشد و کار نیمه خود را با هراس افگنی و حامی آن ‹پاکستان› تمام کند.

محمد حنيف سومين رهبر شبکۀ القاعده است که در جريان يک سال گذشته در افغانستان کشته مي‌شود.

قبل ازاو، ابو محسن المصري يکي از رهبران شبکه القاعده را که در فهرست افراد تحت پيگرد اداره تحقيقات فدرال امريکا شامل بود، در غزني در عملیات نیروهای امنیتی  کشته شد٬ چند ماه پیش٬ عاصم عمرعرب تبارعضو برجستۀ القاعده که  در موسی قلعۀ هلمند درکنار طالبان علیه مردم افغانستان در جنگ بود کشته شد٬ این چگونه قطع رابطۀ طالبان با القاعده و هراس افگنی است ؟ طالبان و امریکا چه جواب دارند؟  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا