اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

 کابل/ ۲۵ عقرب/ باختر

کابل در هفتۀ جاری  از دو هیئت بلند پایۀ پاکستان میزبانی خواهد کرد٬ اول از هیئت تجارتی آن کشور به ریاست مشاور اقتصادی نخست وزیر پاکستان و بعد هم از عمران خان نخست وزیر پاکستان.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ مردم ودولت افغانستان متعهد به همگرایی و همکاری منطقه یی اند و این می تواند راه را به سوی رفاه و آسایش همگانی باز کند و با همین ایده و آرزو از دو هیئت جمهوری اسلامی پاکستان استقبال می کنند.

در گام نخست هیئت تجاری پاکستان به سرپرستی مشاور اقتصادی نخست وزیر عمران خان به کابل می آید این در حالی است که پاکستان سیاست باثبات تجاری٬ ترانزیتی و اقتصادی با افغانستان ندارد و بیشتر فصلی٬ مقطعی و سیاسی عمل می کند٬ در اوایل چنین فکر می شد که با این کار تنها تجار افغان  متضرر می شوند و یا به اقتصاد افغانستان آسیب وارد می شود مگر بعد از آن که٬ افغانستان راه های بدیل ترانزیت را پیدا کرد و از انحصار ترانزیت پاکستان خود را تا اندازه یی بیرون کشید٬ معلوم شد که متضرر اصلی صادر کنندگان پاکستانی اند٬ در وجود مشکل تراشی ها در آن طرف خط دیورند بود که حجم تجارت میان دو کشور از نصف هم  کاهش یافت و این برای دو کشور همسایه که سال ها رابطه خوب تجاری باهم داشتند حرف نیک نیست.

حالا که وزارت تجارت افغانستان ٬تجار و سرمایه گذاران افغان  برای سه روز میزبان هیئت تجاری پاکستان اند چه خوب است که مسایل تجاری٬ ترانزیت و اقتصاد را دور از دغدغه های سیاسی با همکاران و شرکای پاکستانی شان مطرح کنند و بگویند که تجارت سیاست نیست و نه باید از ترانزیت و اقتصاد به عنوان حربۀ سیاسی کار گرفته شود٬ حقوق و امتیازات ترانزیتی یک سان و مساویانه باشد و از فرصت و امکانات٬ یک برابر کار گرفته شود٬ کاری نشود که واکنش برانگیز باشد که نتیجه آن تقلیل تجارت و داد و ستد باشد.

به همین سان دولتمردان ما هم برای عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته های زیادی دارند.

پاکستان کشوری است که در عمق مسایل مربوط به افغانستان دخیل است٬ از منافع خود در افغانستان تعریف های زیادی دارد می کوشد مانع حضور هند در افغانستان باشد و این نیت خود را علنی کرده است و با حضور ایران هم در افغانستان مخالف است ٬افغانستان را عمق منافع استراتیژیک خود می داند، با وجود انکار کردن ها٬ این کشور میزبان رهبران طالبان است٬ ایجاد کننده این گروه است٬ آدرس دریافت رهبران طالبان است و حرف های دیگر.

پاکستان همیشه تلاش کرده است که طالبان به عنوان یک منبع امتیاز گیری در پنجه داشته باشد و ازآنان در بازی  های سیاسی در سطح منطقه وجهان سود گیرد٬ و در این بازی خوب موفق هم بوده است.

وحالا که زمزمۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح است٬ پاکستان بار دیگر بیشتر فعال شده است.

باورها براین است  که پاکستان با کمک کردن به طالبان می کوشد برای‌ به دست‌آوردن نفوذ درافغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور٬موقعیت طالبان را در مذاکرات دوحه مستحکم کند٬ به این منظور بیشتر با سیاست ورزان افغان و جریان های سیاسی در این کشور رابطۀ جداگانه برقرار کرده است.

برای نخست وزیر عمران خان باید گفته شود که روابط میان  کابل و اسلام آباد براى ثبات منطقه خيلى مهم است؛ تا زمانى که روابط بين آنها درست نشود، تامين صلح در منطقه نيز امکان ندارد٬پاکستان باید با افغانستان سیاست دولت محور داشته باشد.

طالبان٬ القاعده و یا سازمان هراس افگن دیگرتنهايک تهديد براى افغانستان به شمار نمی روند٬ در برابر دیگران نیز تهدید اند٬ براى حل بنيادى این مشکل، روابط خوب میان افغانستان و پاکستان خيلى مهم است.

احترام به  حاکمیت دولت ها و احترام به قوانین بین المللی که روابط میان دولت ها را تعریف می کند، برای ثبات منطقه یی کلیدی است که باید به آن پابندبود

 همکاری میان کشور ها است که می تواند دشواری ها را سهل کند روابط دولت ها کلیدی است در این روابط بحث منطق منافع و عمل است ٬ روابط متقابل است و مهمتر این که٬ افغانستان عمق استراتیژیک هیچ کشوری نیست وآن کشور هایی که چنین کوشش کرده اند ، ناکام شده اند. و اگر باور ندارند تاریخ را مطالعه کنند.

امید است که سفر عمران خان به کابل  با  پیام واضح انجام شود و آن این که:  اسلام‌آباد  در پی همکاری واقعی با کابل است که در آن دیگر نیرنگ و فریب جا ندارد و هر دو ملت به سوی  همکاری و همگرای واقعی در منطقه گام بر می دارند و دیگر روابط شان را به اساس روابط و نسحه های دیگران شکل نمی دهند و به اساس روابط و رعایت منافع یک دیگر عمل می کنند .تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا