اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  ۷  دلو/ باختر

دولت جدید امریکا در پی شکل گیری روابط و مناسبات جدید با دولت افغانستان است  که می توان آن را رابطۀ دولت با دولت تعریف کرد.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ روابط میان افغانستان و امریکا به عنوان دو شریک امنیتی ٬ یک رابطۀ تعریف شده دولت با دولت است٬ رابطه یی که در وجود همکاری هایی امنیتی و اقتصادی امریکا  با افغانستان ریشه یافته است و در وجود  توافق نامه ها و قرار داد های اقتصادی٬ سیاسی و امنیتی  قوت پیدا کرده است.

 مگر در ماه ها و روز های اخیر حکومت ترامپ٬ رابطه میان کابل وواشنگتن چندان گرم نبود و تماس های مقام های ارشد دو کشور در سطح محدودی وجود داشت دلیل این بود که دولت ترامپ٬ در پی امتیاز گیری از قضایای افغانستان به نفع  خود بود و بیشتر تلاش کرد که با مطرح کردن٬ مسئلۀ خروج نیروهای امریکایی در افغانستان٬ ضعف و خلا هایی را که در سیاست خارجی امریکا به میان آورده بود پر کند ودستور امضای توافق نامۀ صلح با طالبان را داد٬ بدون آن که به عوامل و پیامد های آن  در داخل امریکا فکرکند و این که مسئله افغانستان چقدر می تواند٬رابطه میان امریکا و متحدین این کشور در ناتو  واروپا را صدمه بزند و خروج شتاب زده و بی برنامۀ امریکا چه پیامدی برای اوضاع افغانستان و منطقه خواهد داشت.

مگر با روی کار شدن دولت جدید امریکا وضعیت تغییر کرده است٬ با آن که جوبایدن با ابقای خلیل زاد در سمتش به عنوان نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ آن کشور برای صلح افغانستان٬ این پیام راداد که نسبت به توافق نامۀ صلح با طالبان نظر مثبت دارد مگر شماری از مقام های ارشد در دولت جدید امریکا منجمله مشاور امنیت ملی و نامزد وزارت خارجۀ آن کشور گفته اند که توافق نامۀ صلح با طالبان را بررسی می کنند 

محمداشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز این مسئله را در جلسۀ کابینه مطرح کرد او گفت « با آغاز کار دولت جدید امریکا فصل نو در مناسبات دو کشور باز شده است.»

این در حالیست که در اولین روز های کاری دولت بایدن ، اولین تماس جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رییس جمهوری این کشور با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان بوده است و امریکا بار دیگر افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور را شریک اساسی خود می‌داند.

محمد اشرف غنی امید وار است که روابط دو کشور در سطح عالی دولت به دولت خواهد بود.

غنی گفته است«شورای امنیت ملی امریکا بررسی سریع را دربارۀ توافق‌نامۀ امریکا – طالبان آغاز می‌کند و سپس درباره آن با افغانستان مشورت خواهد کرد که دو کشور به یک نقشه راه مشترک برای منافع ‌شان برسند.»

باید گفت که ترامپ با دلایلی که خود مطرح می کرد ٬ نه تنها روابط میان واشنگتن با کابل را کاهش داد٬ بل روابط امریکا با بسا  از کشور ها حتا متحدین  این کشور در اروپا هم متاثر شد و حالا بایدن در پی ترمیم  آن است.

ترامپ با اتخاذ سیاست های ناموجه در برابر کشور های دیگر ارزش امریکا را به عنوان یک کشور قدرتمند در جهان کاهش داد و با امضای توافق نامۀ صلح با طالبان که خود سال ها آنان را هراس افگن خوانده بود٬نه تنها به حیثیت جهانی این کشور لطمه وارد کرد، بل به طالبان که بیشتر متحجر و عقب گرا دانسته می شوند٬ یک هویت و شناخت تازه بخشید و آنان را یک گروه فعال سیاسی معرفی کرد و به این ترتیب نه تنها به قربانی هایی که امریکا و متحدین آن در جنگ دشوار و طولانی در افغانستان داده بودند پشت کرد بل جایگاه دولت افغانستان را به عنوان یک متحد استراتیژیک نادیده گرفت.

باور ها براین است که ترامپ در مسئلۀ افغانستان٬ در کنار آن که خود بی برنامه بود در تنگنای معلوماتی نیز قرار داشت و بیشتر از سوی آنانی اغوا شد که بیشتر در مسایل صلح افغانستان و گفت وگو با طالبان  مشارکت کرده اند واین  باعث شکل‌گیری ذهنیت منفی و ناامیدکننده در قبال دولت افغانستان در دولت ترامپ شد .

مگر حالا فرصت مساعد شده است که جو بایدن، رییس جمهوری جدید امریکا، با ارزیابی تمام تصمیم‌های نادرست ترامپ٬ با راهکار واضح و سازنده وارد قضیۀ افغانستان شود.

بازنگری توافق نامۀ صلح دوحه یک نیاز است٬ این توافق نامه  یک جانبه عملی شده است و طالبان مکلفیت و تعهدات شان را در آن از یاد برده اند٬ در حالی صلح حرکت دو جانبه به کار دارد مگر در این جاده  طالبان٬ بیشتر امتیاز گیر بوده اند.

مردم باور دارند که دولت افغانستان نباید تنها انتظار کارکرد دولت جوبایدن را بکشند٬ بل ضرور است که دستگاۀ دیپلماسی ما خود به کار افتاد و به گونۀ مستقیم  وارد بحث با جوبایدن و تیم او شوند و  به این ترتیب٬ محیط و فضایی را به میان آورند که  رهبری امریکا اطلاعات دست اول را در مورد افغانستان داشته باشند نه دیدگاه و اخبار تحریف شده را.

اگر به یاد باشد ترامپ  در اولین روز های کاری خود٬ موضع تند در برابر پاکستان داشت مگر پاکستانیان در یک دیپلماسی آرام نه تنها که توانستند دیدگاه او را به نفع  خود و طالبان تغییر دهند٬ بل زمینۀ دید منفی را برای ترامپ در برابر افغانستان  و رهبری آن خلق کنند٬ دستگاۀ دیپلماسی ما باید خلاقانه کارکند که دیگر٬ یک توافق نامۀ اشتباه آمیز سرنوشت مردم افغانستان را دچار ناملایمت ها نکند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا