اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۴  حوت/ باختر

در حالی که طالبان مذاکره را ترک کرده اند٬ خشونت و جنگ در کشور بیشتر شده است٬ محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان تاکید دارد که استفاده از زور راه حل معضل افغانستان نیست.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در تازه ترین مصاحبۀ خود که با رادیو بی بی سی انجام داده است، گفته است: موضع ناتو فرصت تازه برای همه طرف‌های درگیر فراهم می‌کندو به این نتیجه می رسیم که استفاده از زور راه حل نیست.

این گفته درست زمانی انجام می شود که دولت افغانستان و جامعۀ جهانی٬ طالبان را متهم به ازدیاد خشونت ها وگسترش ساحه و جغرافیای جنگ در کشور کرده اند.

طالبان در حوت سال پار وارد صلح با امریکا شدند٬ برخلاف انتظار مردم افغانستان جنگ را با هموطنان شان ادامه دادند٬ در طول یک سال که از امضای توافق نامۀ دوحه سپری شده است افغانستان به خصوص کابل گواه خشن ترین حوادث تروریستی بوده است و در کنار آن ساحۀ جنگ در کشور گسترش یافته است.

مشکل در این است که طالبان می خواهند با زور آزمایی در میز مذاکره امتیاز گیر خوب باشند.

دولت افغانستان با آن که در عقد توافق نامۀ دوحه هیچ سهمی نداشت و هیچ مسوولیت حقوقی هم ندارد مگر دربرابر این توافق نامه٬  بهای سنگین پرداخت٬ رهایی شش هزار و ۲۰۰ زندانی طالبان تصمیم دشواری بود که به روند صلح هیچ کمکی نکرد مگر جبهات جنگ را به نفع طالبان پر کرد.

با کنار رفتن ترامپ، طالبان وارخطای آیندۀ شان به خصوص نگران توافق نامه یی  شدند که با امریکا امضا کرده بودند، آنان پس از روی کار آمدن ادارۀ بایدن٬ دیگر به میز مذاکرات برنگشتند و به نام مشوره با رهبران شان به پاکستان رفتند و ترجیح دادند که در آن کشور مدتی باقی بمانند و در بازگشت دوباره به دوحه هم٬ فقط سه نشست مقدماتی و بدون نتیجه با نمایندگان دولت داشتند و به جای ادامۀ مذاکرات به سفرهای پی‌هم در سطح منطقه پرداختند و در پایتخت کشور های دیگر حرف هایی به زبان آوردند که معقول نبود و پیوند با واقعیت ها نداشت٬ در حالی که هیئت دولتی همچنان حضور خود را در دوحه حفظ کرده است و هیچگاهی تلاش نشده است که گفت وگو های دوحه قطع شود.

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در تازه ترین اظهاراتش از طالبان خواسته است که به میز مذاکره برگردند و تعهد شان را برای حل سیاسی معضل افغانستان عملی کنند.

مگر نشانه های وجود دارد که طالبان الی روشن شدن موضع ادارۀ جدید امریکا در مورد توافق نامۀ آن کشور با این گروه٬ به میز مذاکره بر نخواهند گشت و در عین حال به گونۀ رسمی با مذاکرات دوحه قطع علایق نکرده اند و این باعث شده است که مذاکرات دوحه به بن بست برود٬ تلاش های طالبان برای تثبیت موقعیت شان در برابر امریکا٬ ترک میز مذاکره٬ گفتار های غیر مسوولانه در پایتخت کشور های دیگر… می رساند که طالبان در میز مذاکره وقت کشی می کنند در حالی که خشونت ها با تلفات انسانی آن ادامه دارد و هر روز به شمار یتیم٬ بیوه ، معیوب و کشته در کشور افزود می شود٬ این برخورد طالبان به جز از بی مسوولیتی تعبیر دیگری شده نمی تواند.

رییس جمهوری در واکنش به این گونه رفتار طالبان گفته است«باید تلاش‌های هماهنگی در سطح بین‌المللی انجام شود تا این پیام داده شود که نوع خاصی از رفتار، غیر قابل قبول است»

طالبان باید بدانند که سرنوشت افغانستان تنها و تنها وابسته به مشارکت فعال و معقولانۀ طرف‌ها و کنار آمدن آنان به سوی منافع ملی در چنین  یک شرایط است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا