اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

 کابل/ ۶ حوت/ باختر

طالبان در پی ترمیم هویت رنگ باختۀ شان اند، به این خاطر تنها تبلیغات کافی نیست، برای ورود این گروه به زندگی مدنی و فعالیت های هدفمند سیاسی، نیاز است، طالبان رویکرد و عملکرد خود را بازنگری کنند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ کمیسیون نظامی طالبان به افراد  این گروه دستور داده‌است که از پناه دادن به هراس افگنان خارجی در صفوف شان، خودداری کنند و هشدار داده شده ‌است، هرگاه چنین کاری صورت گیرد، مسوولان ولایتی طالبان از سمت‌های شان برکنارمی شوند، واحدهای جنگی شان منحل می شود و برای مجازات‌ به کمیسیون نظامی معرفی می‌شوند.

کمیسیون نظامی طالبان در حالی چنین یک فیصله را صادر کرده است که امریکا، ناتو، ملل متحد و دولت افغانستان ازادامۀ رابطۀ طالبان با القاعده و حضور سنگین جنگجویان القاعده و گروه های هراس افگن دیگر در کنار طالبان هشدار داده اند، امریکا و ناتو، طالبان را متهم کرده اند که به تعهدات شان در توافق نامۀ دوحه عمل نکرده اند و امریکا به دلیل ادامۀ رابطۀ طالبان با القاعده بر بازنگری توافق نامۀ دوحه آغاز کرده است و ناتو هم گفته است که در وضعیت دشوار کنونی افغانستان را ترک نمی کنند.

چنین یک موضع گیری طالبان را در وضعیت دشوار قرارداده است، ادامۀ خشونت و ادامۀ حضور گروه های هراس افگنان خارجی در کنار طالبان نمی تواند حتا برای حمایت کنندگان بیرونی طالبان توجیه پذیر باشد و دسته های سیاسی این گروه که در روزهای اخیر مصروف رایزنی در کشورهای دیگر بودند، از حمایت کنندگان بیرونی خود نیز هشدار دریافته اند که حضور بیگانگان در کنار طالبان تحمل نمی شود، زیرا در وجود این گروه ها، ترویج افراط گرایی و گسترش دامنۀ فعالیت های تروریستی از امکان به دور نیست و این آتش، در گام اول دامن کشورهای حمایت کنندۀ طالبان را خواهد گرفت.

با ادامۀ حضور هراس افگنان خارجی در کنار طالبان، موضع سیاسی این گروه در حال تضعیف شدن است و طالبان در کنار آن گروه های حساب می شوند که هراس افگنی و افراط گرایی را رشد می دهند.

طالبان نیاز دارند که توافق نامۀ دوحه که مورد اصلی آن خروج نیروهای خارجی از افغانستان است عملی شود، مگر امریکا و ناتو طالبان را به عدم رعایت تعهدات شان متهم می کنند و شواهد هم دارند، پس طالبان با فیصلۀ اخیر کمیسیون نظامی شان که هشدارمی دهد، افراد آن گروه نباید به جنگجویان خارجی اجازۀ فعالیت در کنارشان را دهند، این پیام را می رسانند که در تعهدات شان استوار اند و نباید فرصت ها برای تطبیق توافق نامۀ دوحه از میان برداشته شود.

طالبان در کنار آن که متهم به ادامۀ همکاری و رابطه با القاعده و گروه های دیگر تروریستی در افغانستان اند، متهم به تخریب زیربناها و داشته های فرهنگی و باستانی افغانستان نیز اند، حرکت و عمل تحجرآمیز طالبان در زمان حاکمیت این گروه که بت های بامیان و صدها اثر ارزشمند دیگر باستانی این کشور را نابود کردند، نه تنها از ذهن مردم افغانستان بیرون نشده است، بل جامعۀ جهانی به خصوص کشورهایی که پیرو مذهب بودا اند، از این حرکت ددمنشانۀ طالبان کینه در دل دارند و بالاتر از آٖن، اگر امروز مسلمانی در برما و یا کشورهای دیگری که پیرو بودا اند متضرر می شوند، فقط بهای جنایتی را می پردازند که طالبان مرتکب شده اند.

طالبان به منظور آن که تحجر گذشتۀ شان را از ذهن ها دور کنند و خود را آشتی پذیر با ادیان و مذاهب دیگرنشان دهند، سه روز قبل بیانیه یی صادر کردند که در آن به افراد این گروه دستور داده شده است که از آثار تاریخی که بخشی از هویت و فرهنگ غنی کشور ما است، حفاظت، مراقبت و پاسبانی کنند و از استخراج و حفاری در مناطق تاریخی جلوگیری کنند که این مناطق از تخریب و انهدام مصوون باشند و تاکید کرده اند که فروش و حمل و نقل اشیای تاریخی ممنوع است و هیچکس نباید از مناطق تاریخی بهره‌برداری کند.

این بیانیه در ذات خود یک دستور نیک است، مگر بسیار ناوقت و سلیقه یی ترتیب شده است و صادر شده است و درکنار افراد و قومندانان طالبان که چندان به اوامر و هدایات رهبران شان در کویته پابند نیستند، مشکل است که این بیانیه را در سایۀ سودجویی های مادی قبول کنند.

دو فیصلۀ اخیر طالبان، «دور کردن جنگجویان خارجی و جلوگیری از تخریب و قاچاق آثار باستانی» هر دو در یک وضعیت خاص و در شرایط خاص صادر شده است و همه می دانند که هدف از این دو تصمیم طالبان چه است.

واقعیت این است که طالبان در پی ترمیم هویت رنگ باختۀ شان اند، به این خاطر بیشتر بر تبلیغات متکی اند، مگر تنها تبلیغات کافی نیست، برای ورود این گروه به زندگی مدنی و فعالیت های هدفمند سیاسی که نیاز است، طالبان رویکرد و عملکرد خود را بازنگری کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا