اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۲۵ حمل /باختر

طالبان بار دیگر بر طبل جنگ نواختند و جنگیدن در ماه رمضان را ثواب خواندند.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛  با فرا رسیدن ماه رمضان، اتحادیۀ جهانی علمای اسلام از حکومت افغانستان و طالبان خواسته است که جنگ را متوقف کنند و برای رسیدن به آشتی عادلانه، تلاش کنند.

علی القرداغی، رییس این اتحادیه در بیانیه یی از حکومت افغانستان و طالبان خواسته است که به مردم این کشور اجازه دهند بدون جنگ و خشونت، ماه صیام را سپری کنند،این اتحادیه، حکومت افغانستان و طالبان را مسوول حفظ امنیت در افغانستان می داند.

تنها اتحادیۀ جهانی علمای اسلام نیست که خواستار ختم خشونت در افغانستان به خصوص در ایام ماه رمضان می شود،قبل از این علمای افغانستان، مفتی اعظم عربستان سعودی، جامعۀ الازهر مصر، شورای علمای ترکمنستان، جامعۀ علمای ترکیه، علمای اردن، شورای علمای مالیزیا، شورای علمای اندونیزیا و شمار دیگری از کشور ها و نهاد های معتبر اسلامی در کنار آن که جنگ جاری در افغانستان را نا روا دانسته اند، بارها  خواستار ختم خشونت در این کشور و انفاذ آتش بس شده اند و حالا که ماه رمضان فرارسیده است و تلفات انسانی ناشی از جنگ و خشونت در افغانستان هم در بالاترین سطح آن است، این فراخوان بار دیگر تکرار شده است.

خارج از دایرۀ علمای دین، محمد اشرف غنی، داکتر عبدالله عبدالله و سایر رهبران سیاسی هم خواستار انفاد آتش بس به احترام ماه رمضان درکشور شده اند.

نهادها و کشورهای دیگرهم بار ها چنین درخواستی را مطرح کرده اند، فراخوانی که دولت افغانستان همیشه به‌آن تمکین کرده است در حالی که طالبان همیشه آن را نادیده گرفته اند واین بار طالبان در برابر فراخوان  اتحادیۀ جهانی علمای اسلام موضع صریح تری داشته اند و گفته اند که جنگ و یا به اصطلاح خود شان جهاد در ماه رمضان، ثواب بیشتر دارد.

این در حالی است که طالبان در کنار رد پیشنهاد آتش‌بس در ماه رمضان، اعلام کرده اند که در نشست استانبول شرکت نمی کنند و طرح شان را برای صلح هم ارائه نکرده اند، همه این ها، نشانه یی از تمایل این گروه به ادامۀ جنگ در کشور است، کوبیدن بر طبل جنگ از سوی این گروه، بدون شک نابودی فرصت هایی است که برای اعادۀ صلح در افغانستان پدید آمده است وباز هم، زیست مسالمت آمیز برای افغانان، یک رویا باقی می ماند، عملکرد و موضع گیری های تازۀ طالبان، چیزی جز از زورگویی و حرکت در خط منافع دیگران بوده نمی تواند، در جنگی که طالبان بر ادامه آن تاکید دارند این افغانان اند  که قربانی می دهند در حالی که بیگانگان به نام توافقنامه و آتش بس برای خود مصوونیت خلق کرده اند و طالبان با وقت کشی در میز مذاکره، برنامه یی برای صلح در کشور ندارند و بیشتر با کشورهای ستیزه جو همآهنگی پیدا می کنند و منافع ملی را در جنگ نیابتی دیگران قربانی می کنند، جنگی که طالبان ابزاری بیش در آن نیستند.

 این طالبان می گویند جنگیدن در ماه رمضان ثواب بیشتر دارد ، این پرسش را به میان می آورد  که آیا طالبان از علمایی که در مسند فتوا قرار دارند و گفته های آنان در جهان اسلام اعتباری ویژه دارد، بیشتر می دانند؟

 واکنش طالبان به فراخوان  اتحادیۀ جهانی علمای اسلام، پیامی جز خشم و خشونت چیزی دیگری تعبیر شده نمی تواند.

مردم افغانستان بار دیگر از طالبان می خواهند که فرصت کشی نکنند، این جنگ، جنگ طالبان در برابر نیروهای خارجی نیست، نیروهای خارجی با توافق نامۀ دوحه، بیشتر جنگ را افغانی کردند و با وجود ادامۀ حضورشان، پای خود را ۤبه آرامی از جنگی که آغاز گر آن افغانان نبوده اند بیرون کشیدند، در جهادی که سخنگوی طالبان آن را ثواب می داند، فقط افغانان اند که قربانی می دهند، برای این کشتار جهاد توجبه شده نمی تواند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا