تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل /۱۶ ثور/ باختر
امروز٬ روز جهانی قلم است٬ وسیله یی که پاسدار افکار اندیشمندان شد عامل حلقه اتصال فکری علما، و پل ارتباط گذشته با حال و آینده شد.
مفسرآژانس باختر می نگارد: قلم که وسیلۀ نوشتن و آموختن است جایگاه زیبا و محکم در اسلام و جامعۀ بشری دارد٬ ارزش قلم چنان والا و پیدا است که حضرت خداوند حکیم به قلم سوگند یاد کرده است و در اولین سورۀ قرآن‹سوره علق› که در غار کوه حرا به ناجی بشریت رسول اکرم‹ ص› نازل شد از نوشتن و قلم یاد شده است (الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ)
قلم از دید قرآن، نمادی از تفکر و آگاهی بشر است و زمانی مقدس جلوه کرد که خداوند به آن سوگند خورد.
امروز اگر ما از گذشته های دور آگاه استم و تاریخ جوامع بشری را مطالعه می کنیم تاریخ نگاران٬ علما و مردمان خبیر به وسیلۀ قلم و نوشتن بوده است که داشته های شان را سینه به سینه انتقال داده اند٬ قلم وسیلۀ مهم و ارزنده برای جوامع بشری است٬ جوامعی که علاقه مند به حفظ حیات و بقا و تکامل اند پاسداری ازقلم ونویسنده را یک فرض می دانند.
قلم، خلق کنندۀ هنرو زیبایی٬ قانون و اندیشه های علمی و انسانی بوده است ونقش بدون انکار در رشد و شگوفایی جوامع بشری داشته است٬ بدون شک٬ آشنایی بشر با قلم باعث تحول در زندگی انسانان شد.
صراحت قلم است که می تواند سینۀ ناهنجاری ها را بشگافد٬ انسان را ازجهل و تاریکی به سوی یک افق روشن رهنما شود.
قلم یک ارزش است و مظهر معرفت انسان است٬ از دید اسلامی که کامل ترین دین سماوی است قلم وسیلۀ زدودن جهل بشر و ابزار تعلیم اوست نقش قلم در «تعلیم کتابت» و «آموزش علوم» آشکار است٬ اصحاب قلم، سنگرداران و پاسداران فکر و اندیشه اند که با آن به جنگ با جهل و خرافات می روند بدون شک پیشرفت امروزی بشر٬ رشد علوم و شکل گیری تمدن ها٬ مرهون تلاش بی دریغ نویسندگان است که قلم را عامل رفاه و آرامش دانسته اند.
در کنار آن که قلم و نویسندگی ارزش های تعریف شده در دین٬ سیاست و اجتماع دارد و صاحب آن با ریا کاری ها٬ زشتی ها و نابه سامانی ها مجادله کرده است٬ اما استند کسانی که اندیشه های مسموم و فاسد دارند٬ تلاش کرده اند که قلم را به سمت فساد و تباهی حرکت دهند٬ آنان نه تنها با خود بل با انسانیت دشمنی کرده اند و ارشادات دینی را نادیده گرفته اند٬ این گونه مردم در کنار آن که هویت باخته اند٬ خود بی ارزش اند زیرا تلاش کرده اند که ارزش معنوی قلم را نزول دهند و با این کار در برابر وجدان خود و خدایی که قلم را عامل دانستن و خواندن دانسته است نیز جوابگو اند.
قلم نویسندگانی که بر به واقعیت ها تمرکز کرده اند و فضیلت خواه و واقع بین اند، عامل بقای قدرت سالم در هر جوامع بوده است واگر قلم از حرکت باز ماند جوامع به سوی پراگندگی و خود کامگی می رود٬ روی این دلیل است که حکومت های معقول هیچ وقت به جنگ قلم و اهل قلم نرفته اند٬ بل از قلمی که انعکاس دهندۀ دیدگاه و ارزش های انسانی است پاسداری کرده اند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا